Neste uke begynner byggingen av et nytt spesialfartøy beregnet på vindparker til havs ved Måløy verft.
Fartøyet er en nedsenkbar katamaran som skal fungere som forsynings- og serviceskip i røff sjø langt til havs.
Båten gjør 26 knop til og fra møllene, men under arbeid senkes den ned. Den kan dermed operere i høyere bølger enn de fartøyene som finnes i dag, ifølge verftet.
– Dette er stas
Fartøyet har vært planlagt en tid. Nå gleder ledelsen ved verftet seg til å sette i gang produksjonen av båten de kaller en «S-Cat semi nedsenkbar katamaran».
– Vi syns dette er stas, sier daglig leder Evald Bortne ved Måløy verft til Teknisk Ukeblad.
– Hva er nytt med dette fartøyet i forhold til andre?
– Det er kombinasjonen. Du kjører en vanlig katamaran i transittmodus, og når du kommer ut så senker du den ned. Vi har noen tanker som vi fyller med sjø, og fartøyet får opptil 70 prosent reduksjoner i bevegelsene, slik at man kan legge inntil ved møllene.
![Ferdig høsten 2010STADT TOWING TANK: Her er den nesten 200 meter lange testtanken hvor næringslivet i Måløy tester ut sine prototyper.](https://images.gfx.no/580x/1778/1778323/DSC_2220%25200911271030.jpg)
Ferdig høsten 2010
Fartøyet blir 27 meter langt og 9,6 meter bredt. Det kan laste ti tonn og har plass til 24 passasjerer. Bare ett fartøy skal bygges i første omgang, men FOB Shipping i Bergen som kjøper båten har opsjon på ytterligere tre fartøyer. Katamaranen skal være ferdig i oktober 2010, ifølge en pressemelding.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
Fartøyet er tegnet av skipskonstruktør Ola Lilloe-Olsen. Flere prototyper er testet hos Stadt Towing Tank, et nesten 200 meter testbasseng. I samme industribygg som testtanken ligger også bedriften EasyForm AS, hvor skrogene til fartøyet skal freses. Båten bygges og utrustes hos Måløy verft. Alle bedriftene tilhører den såkalte Teknopollen-klyngen i Måløy på kysten av Sogn og Fjordane.
Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om forsøket på å utvikle en leverandørindustri langs kysten av Sogn og Fjordane: Les saken her