Skipstypen er designet, utviklet og utstyres med tanke på minst mulig miljøbelastning.
Det 64 meter lange skipet skal bruke mindre drivstoff enn tilsvarende fiskebåter. Det oppnås gjennom ny skrogdesign med mer optimalisert linjeføring i skroget.
Motorstyring
En ny framdriftsløsninger også med på å redusere drivstofforbruket.
Ifølge Wärtsilä kan hovedmotoren kobles ut og skipet opereres med ren dieselelektrisk framdrift fra en hjelpemotor med variabelt turtall ut på propellen.
Med en effekt på 1690 kW er hjelpemotoren så kraftig at den kan brukes alene under fiske og transportetapper, opplyser Wärtsilä i en pressemelding. Denne type løsning har kun vært benyttet på et fåtall andre fiskebåter, men Liergruppen Fiskeri vil få en ny og mer avansert løsning.
HP-dyse
Wärtsiläs utstyrsleveranse til nybygget består av en 6L32 hovedmotor, en 9L20 generatormotor, gir av typen SCV85-PDC56, samt et CPP 4D1000 propellanlegg med Wärtsiläs HP-dyse.
HP-dysen er en videreutvikling av Wärtsiläs HR-dyse.
– Ved å modifisere designen har vi gjort HP-dysen enda mer energieffektiv og drivstoffbesparende, samtidig som den gir økt trekkraft. Vi ser at HP-dysen gir ytterligere to til fire prosents drivstoffbesparelse i forhold til HR-dysen vår, opplyser salgssjef Johannes Martinsen i Wärtsilä.
Erfaring
Designen har betegnelsen VS 6106.
Dette er det 12. fartøyet Wärtsilä tegner for Liergruppen, inklusive Libas, Norges største fiskebåt.
Liegruppens nye fiskebåt, som erstatter en båt de solgte til Chile sist høst, regnes å være klar til å fiske makrell og sild i Nordsjøen og Norskehavet i løpet av sommeren 2012.