INDUSTRI

– Norge har mer enn øl og akevitt

TYPISK NORSK: Akevitt og troll er blant de suvenirene som selges. 
TYPISK NORSK: Akevitt og troll er blant de suvenirene som selges.  Bilde: Tormod Haugstad
Tormod Haugstad
4. okt. 2010 - 10:21

Næringskomiteen besøkte Expo i midten av september og flere av medlemmene er svært kritiske til innholdet som formidles om Norge inne i den norske paviljongen.

Også komiteens leder, Terje Aasland(Ap), mener Norge må tenke gjennom og foreta en kritisk evaluering av den norske deltakelsen under Expo. Både Aasland og Nesvik mener norsk næringsliv blir for dårlig presentert.

Les mer:

Bommet på temaet

– Vi har bommet på temaet og får ikke fram hvilke teknologiske muligheter som norsk næringsliv representerer. Når vi bruker så mye penger, må vi få fram at vi er noe mer enn et joggende folk. Vi har langt mer å tilby enn noen troll og akevitt, sier Nesvik.

Han er enig i at selve det norske huset rent arkitektonisk er kjempefint og er også imponert over fiskerestauranten, men at norsk næringsliv profileres altfor dårlig.

– Vi jobber tross alt med å få i stand en frihandelsavtale med Kina og da er det viktig at vi får fram de sterkeste sidene ved norsk næringsliv, mener Nesvik.

Kritisk gjennomgang

Terje Aasland er ikke så kritisk, men han mener paviljongen framstiller Norge for mye som et reisemål.

– Jeg tror nok de fleste av komiteens medlemmer synes dette er en ærlig presentasjon av Norge, men det mest interessante er jo det som skjer utenfor paviljongen når det gjelder samarbeid og kontrakter med kinesisk næringsliv.

Aasland sier at han er spent på evalueringsrapporten som skal lages etter at Expo er ferdig 1. november. Han mener også at Norge bør foreta en kritisk gjennomgang av deltakelsen foran neste Expo i Milano om fem år.

– Jeg tror ikke kineserne klarer å skille mellom de nordiske paviljongene og kanskje burde vi ha en felles utstilling i stedet for å drive en nasjonal konkurranse, sier Aasland.

Ingen produktstand

Direktør Espen Guterud har følgende kommentar til kritikken:

– Vi får positive tilbakemeldinger fra mange kinesere som utgjør 95 prosent av de besøkende. De synes paviljongen er vakker og annerledes. Det kan hende noen av medlemmene i næringskomiteen hadde forventninger som gjør at deres opplevelse blir annerledes. Vårt styre som har medlemmer fra blant andre Kongsbergsgruppen og DNV ga oss retningslinjer om at vi ikke skulle vise frem produkter, men bruke filmer til å fortelle om norske konsepter. Paviljongen er ikke en produktstand. Om vi har lykkes eller ikke skal evalueres grundig etter Expo.

– Jeg ble imponertNORGES HUS: Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland snakker med en av guidene i Norges hus. Her jobber både norske og kinesiske guider. De norske kan kinesisk og de kinesiske kan norsk.
– Jeg ble imponertNORGES HUS: Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland snakker med en av guidene i Norges hus. Her jobber både norske og kinesiske guider. De norske kan kinesisk og de kinesiske kan norsk.

– Jeg ble imponert

– Jeg ble imponert over den norske paviljongen fordi den var veldig ordentlig og ga et sympatisk inntrykk om hva vi er opptatt av, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland til Teknisk Ukeblad.

Aasland besøkte Expo-utstillingen for et par uker siden og var der samtidig med Stortingets næringskomité.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Jeg var der for å åpne en forskningskonferanse om klima og synes det er spesielt viktig at norske og kinesiske forskere kan samarbeide.

– Tror du Norges utstilling har noe å si for norsk næringsliv?

– Absolutt. Den fungerer som en positiv døråpner og kineserne virket imponert selv om den norske paviljongen langt ifra er så prangende som mange andre.

– Hvilke andre lands paviljonger imponerte deg?

– Den kinesiske imponerte voldsomt. Den var fantastisk flott og inneholdt både historie og visualisering av en grønn og miljøvennlig framtid. Synes også Finland og Italia hadde gode bidrag, mens den franske bar preg av for mye reklame for kjente merker som Louis Vitton.

Tora Aasland var i Shanghai også for to år siden under oppbyggingen av Expo, men nå lot hun seg imponere over den infrastruktur som kineserne har bygd:

– De har lagt infrastruktur for en helt ny bydel etter Expo. I tillegg til boliger skal de bygge universitet og skoler her. De har tenkt etterbruk helt fra starten, sier Aasland.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.