TIL DOKK: Hurtigruteskipet MS Nordlys slepes ut fra havnen i Ålesund etter brannen 15. september. Slepet ankom verftet i 13-tida. (Bilde: André Ulveseter / Kystverket)

Nordlys i dokk

  • Industri

MS Nordlys:

  • Verft: Volkswerft, Stralsund, Tyskland
  • Byggeår: 1994
  • Jomfrutur: 4. april 1994
  • Lengde: 121,8 m
  • Bredde: 19,2 m
  • Dypgående: 4,7 m
  • Toppfart: 20 knop
  • Hovedmaskin: 2 stk. MaK 6M552C dieselmotorer
  • Ytelse: 12 228 bhk totalt
  • Tonnasje: 11 204 (bruttotonn)
  • Lasteevne: 850 dødvekttonn
  • Passasjerer: 691 (482 køyeplasser)

Skipet legges i en flytedokk for foreløpige reparasjoner av skadene i skroget.

Samtidig setter Statens havarikommisjon for transport (SHT) i gang med sine undersøkelser om bord. SHT Sjø får bistand fra SINTEF NBL (Norges branntekniske laboratorium) med å fastslå årsaken til brannen.

– Vi søker ytterligere bistand fra eksterne om det er behov. Vi har et godt samarbeid med alle involverte parter, sier konstituert leder for avdeling Sjø i SHT, Morten Kveim.

Midlertidig

Hurtigruten regner med at skipet blir liggende ved Fiskerstrand verft i to-tre uker.

– I første omgang må det repareres midlertidig slik at vi kan ta skipet til et verft for permanent reparasjon. Det er også opp til Statens havarikommisjon og deres undersøkelser når de vil frigi skipet. Så lenge det er på verftet, vil vi gjøre det vi kan av reparasjoner, sier Dag-Arne Wenzel, driftsdirektør i Hurtigruten.

Den første uken vil det parallelt bli utarbeidet anbudsdokumenter for reparasjon, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten til NTB.

En skade

– Fartøyet har fått mindre skader enn tidligere antatt, men det er likevel umulig å si når det vil være reparert og i operativ drift. Vi håper det vil være driftsklart ved årsskiftet da vår nye avtale med Staten trer i kraft, sier kommunikasjonssjefen.

Alt tyder på at det kun er fra sprekken ved stabilisatorfinnen det lakk vann inn i Nordlys torsdag og fredag. Sprekken ble ikke oppdaget før lenge etter at skaden oppsto. Nordlys hadde stabilisatorfinnene ute da brannen oppsto kl. 09.17 forrige torsdag morgen.

Automatikk slått ut

Skipet var på vei inn til Ålesund. Stabilisatorene skal foldes inn automatisk ved 5–6 knops fart. Finnene blir brukt for å redusere drivstofforbruket under manøvrering. Det demper krenging og bidrar til å rette skipet raskere opp etter sving.

– Alt ble slått ut i brannen og stabilisatorene forble ute, sier Wenzel.

Ikke noe erstatningsskip

Avtalen med Staten krever at selskapet til enhver tid har 11 skip i drift. Nå er Hurtigruten AS på utkikk etter mulige erstattere å leie inn hvis Nordlys fortsatt er ute av drift i januar. Det er ikke aktuelt å sette inn MS Finnmarken, som er utleid til hotellskip for et oljefelt i Australia, eller MS Fram skal gå i cruisetrafikk i Antarktis i vinter.

I brannulykken ved innløpet til Ålesund torsdag omkom to av mannskapet. Ifølge NRK er to personer fortsatt alvorlig skadd.





Internasjonalt anbud

Rederiet fryktet at skipet var påført større skader enn tilfellet er. Foreløpige undersøkelser viser at det bare har vært brann i den ene av skipets to hovedmotorer, og at det kun har tatt inn vann ett sted.

Norum opplyser at reparasjonsarbeidet blir lagt ut på anbud også i Danmark og Tyskland men han regner med at arbeidet vil bli utført i Norge, trolig på Vestlandet.

Hva prisen vil bli, er det foreløpig altfor tidlig å ha noen formening om, sier han. (NTB/TU)