Alle bomstasjoner i Norge bestiller autopassbrikker gjennom Statens vegvesen.
For noen år siden gjorde Statens vegvesen en rammeavtale med de to selskapene Norbit og Q-Free. Begge selskapene kvalifiserte seg til å levere autopassbrikker etter samme kravspesifikasjon.
Når Statens vegvesen utlyser minikonkurranser, vinner selskapet som kan tilby autopassbrikker til lavest pris. Selskapene konkurrerer med andre ord kun om pris.
Norbit
I år er alle disse minikonkurransene vunnet av Norbit, unntatt en, opplyser overingeniør Nina Lysfjord i Statens vegvesen:
- I mars vant Norbit minikonkurranse for levering av 91.000 brikker.
- I mai vant Norbit minikonkurranse for utskifting av 300.000 brikker.
- I juni vant Q-Free en kontrakt for levering av 75.000 brikker.
- I tillegg leverer Norbit i år autopassbrikker etter en kontrakt de vant sent i 2010.
Brikkene bestilles av Statens vegvesen for de forskjellige bomselskapene i Norge. Flest brikker brukes i Fjellinjen i Oslo og i Bærumsringen.
Glede
Administrerende direktør Per Jørgen Weisethaunet i Norbit har skarpt fokus på kostnader og pris.
– Vi har en effektiv produksjon og lave kostnader i alle ledd. Derfor lager vi autopassbrikkene billig, sier han.
Når årets bestillinger av autopassbrikker er levert, vil Norbit ha om lag 70 prosent av dette markedet i Norge, inklusive det som ble levert av Norbits tidligere samarbeidspartner.
Satser utenfor Norge
Suksessen er viktig for Norbits satsing utenlands.
– De store markedsandelene i Norge, er strategisk viktig for vår internasjonale satsing, sier Weisethaunet.
Han vil ikke avsløre hvilke andre land Norbit forsøker å selge brikker til.
Taper
Q-Free må innse at de taper mange minikonkurranser i Norge fordi Norbit er billigere enn dem.
– Prisene på autopassbrikker i Norge er blitt dårlige. Norbit kjører en tøff priskonkurranse. Vi er ikke interessert i å fylle opp fabrikklinja med dårlig betalte brikker, sier konsernsjef Øyvind Isaksen i Q-Free.
Han slår fast at det norske markedet ikke er så attraktivt kommersielt lenger. Q-Free vil likevel legge inn anbud når Statens vegvesen kommer med nye minikonkurranser.
– I motsetning til Norbit, har vi et stort markedsapparat, og mange kontrakter utenfor Norge. Vi er etablert i 16 land, sier Isaksen.
Det gjelder for eksempel Sverige, Frankrike, Spania, Portugal og Tyrkia, samt Indonesia, Malaysia og Thailand, i tillegg til blant annet Brasil og Chile. Q-Free har mindre enn ti prosent av sin omsetning i Norge nå.
Full fart
Norbits autopassbrikker blir laget av firmaet Norbitech på Røros. Norbit og noen av de ansatte i Norbitech eier bedriften sammen.
Og der er det full fart i produksjonen. I hele sommer har arbeiderne jobbet i tre skift, døgnet rundt, for å lage autopassbrikker til Statens vegvesen.
Norbitech ansetter mellom 20 til 25 ekstra arbeidere for å lage brikkene, selv om fabrikken har satset mye på automatisering.
Halv million brikker
Statens vegvesen kan ikke opplyse hva som har vært prisforskjellene på minikonkurransene mellom Norbit og Q-Free, heller ikke hva hver enkelt brikke koster i innkjøp for dem.
Norbit og Q-Free er også sparsomme med opplysninger om pris, som har vært den eneste konkurransefaktoren. Weisethaunet i Norbit gir et grovt anslag for årets omsetning av autopassbrikker i sitt selskap.
– Det handler om flere titalls millioner kroner. Totalt lager vi rundt en halv million brikker i år, sier Weisethaunet.