Bergen Group – skipsbygging:
To verft: Bergen Group Fosen, Bergen Group BMV
2010: Rekord med fem leverte skip: To fra Fosen, tre fra BMV
Ordreserver: Fosen: To ro/pax ferjer for Fjordline, ett offshore konstruksjonsskip for Voldstad
BMV: Fire offshorefartøy: 3 PSV-er til Sartor Shipping. 1 konstruksjonsskip for BOA (foreløpig kontrakt)
Bergen Group driver også med service- og vedlikehold av skip i divisjonen Marine Service. Stort oppdrag med femårs-gjennomgang (tilsvarende 5-årsklassing).
BERGEN: Med pomp og prakt ble konstruksjonsskipet Fugro Symphony overlevert i begynnelsen av mai. Så ble det tomt ved kaia til Bergen Group BMV i Laksevåg.
Først mot vinteren kommer et nytt skrog seilende for å utrustes.
– Det er ikke til å unngå at noen verftsarbeidere permitteres, men alle ingeniørressursene har fullt opp av arbeid, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Risnes i Bergen Group.
Stille periode
Bergen Group har kapret nye kontrakter på offshorefartøy. Men det tar tid før skrogene er bygget i Polen og kommer til verftet BMV i Hordaland. Ved Bergen Group Fosen i Trøndelag blir det etter hvert full fart i arbeidet med utrustning av to passasjer- og bilferjer for Fjordline, med levering til våren 2012 og høsten samme år.
Men siden september i fjor har det vært lite skip å se ved kai. I august kommer det første Fjordline skroget.
– Vi lever i en bransje der vi er vant til bølgedaler, men det ble en bråstopp i kontraheringer i fjor. Vi er inne i en vakuumperiode. Vi klarer ikke å utnytte verftskapasiteten optimalt, sier Risnes. Heldigvis for mange av de ansatte har konsernet flere divisjoner som står i beit for arbeidskraft.
52410_27_02%25201105110946.jpg)
Hever kompetansen
– Vi overfører en del folk internt midlertidig til offshoresegmentet samt leier ut til eksterne. For engineering og innkjøp har det vært nok å gjøre hele tiden, sier Risnes.


Bergen Group er opptatt av å bevare skipsbyggerkompetansen og heller bygge opp enda mer kunnskap i lavkonjunkturperioder.
– Vi er overbeviste om at vi må bygge enda mer komplekse skip framover. Det krever mer av oss og vi må derfor heve kompetansen ytterligere, sier Risnes.