ALLTID BEREDT: BB Connector skal ha Farsund og Kristiansand som hjemmehavner og være klar til å rykke ut på 15 minutters varsel. (Bilde: Kystverket)

Mot slepebåtberedskap på Sørlandet

  • Klima

BB Connector

  • Bygget i 2008
  • Lengde: 32 m
  • Bredde: 11,6
  • 490 bruttotonn
  • Hovedmotorer: 2 x ABC 8DZC, totalt 5.100 hk
  • Azimuth framdriftssystem
  • Servicefart: 13 knop
  • Trekkraft (bollard pull): 65 tonn

Kilde: Buksér og Berging

Kystverket fikk inn ni tilbud på slepebåtberedskap etter anbudsinnbydelse.

Nå er rederiet Buksér og Berging AS tildelt kontrakten etter forhandlinger med de mest aktuelle.

Buksér og Berging har øremerket slepebåten BB Connector til oppgaven med å ivareta en statlig slepeberedskap i området mellom Risør og Egersund. Hjemmehavn vil bli Farsund og Kristiansand.

Klar på et kvarter

Skipet skal ha døgnkontinuerlig beredskap, men samtidig kunne påta seg andre, kommersielle oppdrag.

BB Connector skal kunne rykke ut på 15 minutters varsel når det ikke er ute på kommersielle oppdrag. Da er responstiden to timer.

Brann og olje

Buksér og Berging scoret høyt i forhold til alle krav Kystverket stilte samt at BB Connector hadde god brannslokkingskapasitet, plass til å ta med oljevernutstyr om bord samt 50 kubikkmeter oil-bag i forbindelse med opptak av olje fra sjø.

I tillegg vil BB Connector kunne ta om bord, og operere oljeopptakere og lenser fra Kystverkets depot ved en eventuell hendelse.

Påpekt behov lenge

Regjeringen fikk fart på seg til å etablere slepebåtberedskap på Sørlandet etter Full City-havariet ved Langesund 31. juli i år.

Da hadde regjeringen for lengst visst at beredskapen i området var for dårlig, blant annet påpekt i rapporten "Nasjonal slepeberedskap – rapport fra arbeidsgruppe", fra 18. januar 2006, skriver Kystverket på sine nettsider.

Ikke på vakt

Kystverket påpeker at en ulykke i 2005 med tydelighet viste at beredskapen var for dårlig. Under ulykken med "Fjord Champion" utenfor Søgne i 2005 var en av utfordringene at det ikke var tilgjengelige sleperessurser i området for å bistå fartøyet.

Det var stasjonert en slepebåt i Kristiansand, men denne var ikke døgnkontinuerlig bemannet, og ikke bemannet da hendelsen oppsto, skriver Kystverket.

Styres fra Vardø

BB Connector er sammen med de andre beredskapsfartøyene underlagt trafikksentralen i Vardø. Sentralen har ansvaret for å overvåke kystlinjen av Norge utenfor de lokale trafikksentralenes ansvarsområde.

Vardø vil ha den daglige kontakten med, og inneha operativ kontroll over fartøyene i den statlige slepeberedskapen, opplyser Kystverket.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.