Næringsminister Trond Giske ønsker mer design i norske bedrifter. Administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Design er enig. (Bilde: JOHNNY SYVERSEN)

Mer innovasjon med design

  • Industri

To av tre virksomheter som satser på design har utviklet nye produkter eller tjenester de siste tre årene, viser undersøkelsen Design Diagnose 09, som analysebyrået Synovate har foretatt for Norsk Designråd.

– Design er svært viktig for å øke innovasjonsgraden i norsk næringsliv, sier næringsminister Trond Giske til Pressenytt.





Flere patentsøknader

Administrerende direktør i Norsk Designråd Jan R. Stavik trekker frem at designbevisste bedrifter sender inn fire ganger flere patentsøknader enn de som ikke satser på design.

– Undersøkelsen tallfester noe vi har sagt i flere år, nemlig at jo viktigere rolle design spiller i en bedrift, desto større er sjansen for at det utvikles nye produkter og tjenester, at lønnsomheten øker og at nye markeder åpner seg, sier Stavik.





Nyutvikling

Undersøkelsen slår fast at 28 prosent av bedriftene som ikke satser på design har utviklet en ny tjeneste eller et nytt produkt de siste tre årene.

Til sammenligning har 69 prosent av de bedriftene som i undersøkelsen defineres som "designalerte” utviklet noe nytt.





Vil ha mer design

I Design Diagnose 09 kommer det også fram at designbevisste bedrifter er godt representert i eksportstatistikken.

Fire av ti bedrifter som satser på design oppgir at de eksporterer sine varer og tjenester, mot to av ti av bedriftene som ikke bryr seg med design.

– Design og innovasjon er viktigere enn noen gang for å utvikle konkurransedyktige norske varer og tjenester. Norske bedrifter bør satse sterkere på design i tiden fremover, sier Giske.