IKKE NOE GJESP: Nærings- og handelsminister Trond Giske begeistret forsamlingen under Verftskonferansen i Ålesund i dag. (Bilde: Tore Stensvold)

Maner til å se muligheter

  • Industri

ÅLESUND: Krisetider har foreløpig ikke lagt noen krisestemning over årets Verftskonferanse, med rekordoppslutning på 372 deltakere.

Fylkesmann Lodve Solholm åpnet konferansen med å vise til at sunnmøringer er kjent for å bære stein når de hviler.

– Det kan man si om verftsnæringen – nå bærer den stein, sa han og håpet at næringen snart kan ta opp igjen redskapene.

Oslo-vits

Næringsminister Trond Giske fulgte opp og viste til den enorme effektivitetsforbedringen på verftene og utviklingen av nyskapende og miljøvennlige skipsløsninger.

– Ser vi på den enorme verdiskapingen og kompetanse i verdensklasse på Sunnmøre og i distriktene, så lurer jeg på om vi har råd til Oslo, sa Giske til stor jubel fra salen.

Han tok fatt i ordresituasjonen og viste til ordretilgangen i 2009 er falt med over 90 prosent.

Dramatisk

– Når vi også vet at det er overkapasitet og skip legges i opplag i flere skipsområder, ser vi at situasjonen er dramatisk, sa Giske.

Han viste til at ordretilgangen ut over 2010 blir avgjørende for hvordan det skal gå de neste årene.

– Situasjonen er dramatisk. I første kvartal 2007 ble det bestilt 21 cgt pr. første kvartal, mens det i første kvartal i 2009 kun er bestilt 1,25 cgt, altså en nedgang på over 90 prosent. Fra en ordretilgang på 6.000 skip årlig på verdensbasis, er vi nå nede i noen få hundre, sa Giske for å vise alvoret.

Rekordår

Samtidig pekte han på paradokset:

– 2009 blir et toppår for verft og leverandørindustrien. Det leveres skip verdt 30 milliarder kroner i 2009, det er det dobbelte av 2008 og 2007. Leverandørindustrien gjør det også enormt bra i år. Men så i 2011 og 2012 blir det ille, om ikke noe ekstraordinært skulle skje, sa Giske.

Vil hjelpe

Men i stedet for å grave seg ned, blir det mer steinbæring og kompetanseheving.

Giske lovet å hjelpe til ved å legge forholdene til rette, selv om han ser at den største utfordringen er å balansere politikken og virkemidlene mellom den delen av næringslivet som er på vei ut av krisen, og skipsverftene som er på full fart inn i den.

– Krise er også mulighet til å tenke nytt, tenke på nye markeder, forberede seg på å vinne nye slag, sa Giske, som lovet å gjøre det han kan for å oppmuntre til å styrke klyngen og samarbeidet mellom det offentlige og private.

Klynger og kompetanse

Han mener at den maritime klyngen allerede har vist vei framover med skip som Far Samson, som er i front både teknisk og miljømessig, og utviklet i samarbeid mellom verft og leverandører.

– Vi må satse videre på klynger, la private og offentlige spille på lag, satse på forskning, utvikling og innovasjon. Da løfter vi sammen, sa Giske og lovet å legge forholdene til rette for å beholde og utvikle kompetansen,

Han hadde ingen klare krisetiltak som kan sikre sysselsettingen på kort sikt, men mente det er verdt å vurdere/og vurderer forslag om å ruste opp de fylkeskommunale ferjene.

Men samtidig viser Giske til Torger Reves uttalelser i Teknisk Ukeblad om at vi ikke kan holde liv i industrien med offentlige kontrakter.

Les også: Tror verftskrise er midlertidig

Bratt kurve

Næringsminister Trond Giske har brukt de 14 første dagene som minister til å sette seg inn i næringslivsproblemstillinger, og spesielt den maritime.

Styreleder Kjersti Kleven i Norsk Industris bransjegruppe Maritim var glad for at Giske har vist stor interesse for å lære mest mulig om næringen på kort tid, og ville bruke dagen på Verftskonferansen.

– I dag skal vi sørge for at lærekurven blir bratt, sa hun under åpningen.