PLASK: Første av fire skrog til LNG-fergene til Torghatten Nord sjøsettes i Polen. (Bilde: Torghatten Nord)

LNG-ferge sjøsatt

  • Industri

Torghatten Nord.

Flåte på 33 ferger og 14 hurtigbåter. To mindre ferger under bygging i tillegg til 4 LNG-ferger. Torghatten Nord driver ferger og hurtigbåter i Nordland, Troms, Finnmark og Møre og Romsdal. Selskapet har 625 ansatte og eies 100 % av Torghatten-konsernet.

Sidelengs skled det første skroget fra beddingen og traff vannet utenfor Remontowa-verftet i Gdansk denne uka. Tre tilsvarende skrog til skal sjøsettes.

Torghatten Nord ga i fjor det polske verftet kontrakt på bygging av de fire fergene som får LNG-drevne motorer fra Rolls-Royce.

Hver ferge er 93 meter lang og 16,4 meter bred. Kapasiteten skal være på 120 biler, eller 80 biler og 12 vogntog. Fergenes marsjfart er i området 12–19 knop og de kan frakte 390 passasjerer.

Stoler og krenging

De nye fergene skal ha sidestabilisatorer som gjør at fergene ikke krenger i høy sjø. I salongene blir 60 prosent av sitteplassene utstyrt med komfortable lenestoler.

Fergene skal inn på strekningene Bodø–Værøy–Røst–Moskenes og mellom Bognes–Lødingen.

Levering av den første fergen er avtalt til juni 2012. De tre øvrige skal levers og settes i rute i andre halvdel av 2012.

Miljø og sikkerhet

– Dette markerer starten på en ny æra i selskapets historie og gjør at vi snart kan tilby en radikalt renere reise for passasjerer som skal til og fra Lofoten, sier administrerende direktør Bjørn Laksforsmo i en pressemelding.

Totalt investerer Torghatten Nord om lag 800 millioner kroner i nye ferger og ombygginger av eksisterende ferger.

– Dette er investeringer vi gjør for å skape en sikrere og renere drift. Fergene skal drives av naturgass fra Snøhvitfeltet utenfor Hammerfest. Ved å ta i bruk ny teknologi reduseres utslippene av NOx med hele 90 % og CO2 utslippene reduseres med 25 %. I tillegg vil forurensing fra svovel, støv og partikler forsvinne helt, sier Laksforsmo.

Med nye ferger øker også sikkerheten. Den samlede kapasiteten over Vestfjorden økes betydelig.

RETT FØR: Adm.dir Bjørn Laksforsmo (tv) i Torghatten Nord og adm.dir Andrzej Wojtkiewicz ved Remontowa med solid håndtrykk før skroget til den første fergen sjøsettes.
RETT FØR: Adm.dir Bjørn Laksforsmo (tv) i Torghatten Nord og adm.dir Andrzej Wojtkiewicz ved Remontowa med solid håndtrykk før skroget til den første fergen sjøsettes. Torghatten Nord

Norsk andel

Torghatten Nord har satt krav til verftet om at minst 25 prosent av utstyret om bord skal komme fra Norge og at service og vedlikehold skal gjøres fra landsdelen.

Leveransene fra Rolls-Royce, det vil si motorer og integrert ror- og propellsystem (Promas) er verdt ca. 200 millioner kroner.

Systemene og produktene fra Rolls-Royce vil medføre en samlet reduksjon av CO2-utslipp på ca. 40 prosent sammenlignet med konvensjonelle fartøy, ifølge Rolls-Royce.

– Vi bygger også tankanlegg for gass på land som er så store at også andre aktører kan drive næringsutvikling ved bruk av naturgass, sier Laksforsmo, som dermed håper å bidra til næringsutvikling i regionen.