INDUSTRI

Leverer til kinesisk seismikkskip

KINALYTTING: Sinopec bestiller seismikkskip med Rolls-Royce-design UT 830 CD. Det blir 100 meter langt og 24 meter bredt. Det kan trekke 12 - 14 lyttekabler.
KINALYTTING: Sinopec bestiller seismikkskip med Rolls-Royce-design UT 830 CD. Det blir 100 meter langt og 24 meter bredt. Det kan trekke 12 - 14 lyttekabler. Bilde: Rolls-Royce
Tore Stensvold
16. feb. 2011 - 14:00

Seismikkskipet blir 100 meter langt, 24 meter bredt og er beregnet på å trekke 12 lyttekabler, men kan også trekke 14.

Trekkraften på skipet blir ca. 130 tonn.

Bygges i Kina

Det kinesiske konglomeratet Sinopec skal bygge skipet med UT 830 CD-design ved Shanghai Shipyard Co. Skipet skal driftes av Shanghai Offshore Petroleum Geophysical Corporation, som er en del av Sinopec-konsernet.

UT 830 CD oppfyller DNVs krav til Clean Design og Comfort (V3) (C3). Det er lugarplass til 65 personer. Skipet skal etter planen leveres i 2013.

For hele verden

Det avanserte fartøyet er konstruert for å kunne operere over hele verden. Skipet kan være ute i 70 dager uten behov for å bunkre eller få nye forsyninger.

I tillegg til design skal Rolls-Royce levere alle hovedsystemer til skipet: motor – og framdriftssystem, manøvreringssystem, dekksmaskineri, kontroll- og automasjon, samt avansert, automatisert håndteringssystem for seismikkutstyr, med tilhørende kontrollsystem, opplyser selskapet i en pressemelding.

Det seismiske utstyret er fordelt på tre nivå om bord i fartøyet. De seismiske signalene blir først behandlet om bord før de blir sendt videre til endelig analyse på land.

Utvidet sortiment

Kontrakten for design og utstyr er verdt 200 millioner kroner for Rolls-Royce Seismic & Subsea. Denne delen av Rolls-Royce har sikret kontrakter på 500 millioner kroner i løpet av de iste månedene.

Rolls-Royce Seismic & Subsea er et resultat av selskapet oppkjøp av Odim i fjor. Som navnet tilsier, leverer segmentet design og utstyr innen seismisk aktivitet og undervannsoperasjoner til olje- og gassektoren.

– Dette er en stor og viktig kontrakt for oss. Den viser at vi som en følge av oppkjøpet av ODIM no kan tilby komplette, integrerte design- og systemløsninger også i seismikkmarkedet, sier Cato Fjeldstad, salgssjef for spesialfartøy i Rolls-Royce.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.