KRAFTKAR: BB Ocean er utstyrt med to dieslemotorer og to Voith-Schneider-propeller. Det gir en trekkraft på 75 tonn og en toppfart på 13,7 knop. (Bilde: Buksér og Berging)
SØSTER: Buksér og Berging vant kontrakten på slepebåtberedskap også for Sørlandet. Her er BB Connector klar 24 timer i døgnet. (Bilde: Kystverket)

Leier slepebåt for Vestlandet

  • Klima

Buksér og Berging AS vant anbudet og stiller med slepebåten T/B BB Ocean.

Skipet skal stå klar til å assistere skip på strekningen mellom Kristiansund og Fedje. Kystverket disponerer fartøyet på heltid, i første omgang i et ettårskontrakt med opsjon på ytterlige ett år. Skipet blir operativt kontrollert fra trafikksentralen i Vardø.

Oljesøl og brann

BB Ocean ble bygget i Spania i 2006, er 34,6 meter lang og har en slepekraft (bollard pull) på 75 tonn. I tillegg til slepekapasitet, er fartøyet utstyrt med oljevern- og brannslokkingskapasitet (FIFI 1), opplyser Kystverket.

Buksér og Berging skal i henhold til kontrakten installere oljedetekterende radar og infrarødt kamera om bord slik at skipet kan oppdage oljesøl også i mørke.

Fikk fart

Slepebåtberedskapen på Vestlandet er foreløpig siste brikke i arbeidet med å styrke beredskapen. Først ute var Nord-Norge der tre skip nå er i beredskap.

Først etter Full City-ulykken i 2009, ble det satt fart i arbeidet med å få slepebåtberedskap på Sørlandet og Oslofjorden. En avtale for den strekningen kom i stand i løpet av oktober samme året.

Les: Mot slepebåtberedskap på Sørlandet

Koster kroner

Ifølge regjeringen ble det i statsbudsjettet for 2011 bevilget 30 millioner kroner til en slepebåtberedskap på Vestlandet.

– Jeg er svært fornøyd med at det nå er inngått en kontrakt for slepebåtberedskap på Vestlandet. Dette vil være med på styrke sjøsikkerhet ytterligere langs kysten, sier fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen i en pressemelding.