ANSVAR: Skipsredere vil investere i utslippsreduserende tiltak for å få ned klimautslipp. Med kvoteordning blir det attraktivt, mener miljødirektør Hanna Lee Behrens i Rederiforbundet. (Bilde: Tore Stensvold)

Laster skip med kvoter

  • Industri

Det gjør det mer lønnsomt å investere i tiltak som kan få ned drivstofforbruk og redusere utslipp fra skip.

Norges Rederiforbund har, i samarbeid med rederiforbundene i Sverige, Australia, Belgia og Storbritannia, utarbeidet et forslag om at det tas i bruk et globalt kvotehandelssystem for å redusere skipsfartens CO2 utslipp.

Frister mer

– Et slikt markedsbasert instrument vil gjøre det kommersielt attraktivt å redusere utslippene ytterligere, sier miljødirektør i Norges Rederiforbund, Hanna Lee Behrens, ifølge en pressemelding fra Rederiforbundet.

Klimautslipp fra skip er i dag uregulert og internasjonal skipsfart står for om lag 3 prosent av de totale globale CO2 utslippene.

Følger av økt handel

– Med økende verdenshandel og mer transport av varer på kjøl, øker også utslippene fra skipsfarten. Det er derfor viktig at det nå blir internasjonal enighet om effektive tiltak for å regulere og redusere utslippene fra skip, sier Behrens.

Et slikt internasjonalt klimaregelverk og en effektiv markedsmekanisme må utvikles av FNs internasjonale sjøfartsorganisasjon (IMO) i samarbeid med FNs klimaorganisasjon (UNFCCC) og må omfatte alle land og alle skip.

Mer å hente

Rederiforbundet skriver at den norske flåten er en av verdens mest moderne flåter og at dets medlemmer er ledende innen utvikling av alternative energikilder om bord.

– Et kvotehandelssystem som foreslått av de fem rederiforbundene vil sette ytterligere fokus på effektive operasjoner, teknisk utvikling og forbedring av motoranlegg, skrog og propeller, hevder Rederiforbundet.

Norges Rederiforbund vil fortsette samarbeidet med myndigheter og andre for å få gjennomslag for innføring av et klimaregelverk for skipsfart.