Det gjør det mer lønnsomt å investere i tiltak som kan få ned drivstofforbruk og redusere utslipp fra skip.
Norges Rederiforbund har, i samarbeid med rederiforbundene i Sverige, Australia, Belgia og Storbritannia, utarbeidet et forslag om at det tas i bruk et globalt kvotehandelssystem for å redusere skipsfartens CO2 utslipp.
Frister mer
– Et slikt markedsbasert instrument vil gjøre det kommersielt attraktivt å redusere utslippene ytterligere, sier miljødirektør i Norges Rederiforbund, Hanna Lee Behrens, ifølge en pressemelding fra Rederiforbundet.
Klimautslipp fra skip er i dag uregulert og internasjonal skipsfart står for om lag 3 prosent av de totale globale CO2 utslippene.
Følger av økt handel
– Med økende verdenshandel og mer transport av varer på kjøl, øker også utslippene fra skipsfarten. Det er derfor viktig at det nå blir internasjonal enighet om effektive tiltak for å regulere og redusere utslippene fra skip, sier Behrens.
Et slikt internasjonalt klimaregelverk og en effektiv markedsmekanisme må utvikles av FNs internasjonale sjøfartsorganisasjon (IMO) i samarbeid med FNs klimaorganisasjon (UNFCCC) og må omfatte alle land og alle skip.
Mer å hente
Rederiforbundet skriver at den norske flåten er en av verdens mest moderne flåter og at dets medlemmer er ledende innen utvikling av alternative energikilder om bord.
– Et kvotehandelssystem som foreslått av de fem rederiforbundene vil sette ytterligere fokus på effektive operasjoner, teknisk utvikling og forbedring av motoranlegg, skrog og propeller, hevder Rederiforbundet.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Norges Rederiforbund vil fortsette samarbeidet med myndigheter og andre for å få gjennomslag for innføring av et klimaregelverk for skipsfart.