UTETT: Langeland gikk fast mellom Karlshamn i Sverige og Moss med stein til Rockwool. Mannskapet på seks omkom da skipet sank 31. juli 2009 i Kosterfjorden i Sverige. (Bilde: Myklebusthaug Management)

Langeland-rapport forsinket

  • Industri

Bulkskipet Langeland sank 31. juli i fjor, utenfor Koster på svenskekysten. Alle seks om bord, fire russere og to ukrainere, omkom.

Havariinspektør Elisabeth Juel Ramos, Statens Havarikommisjon for Transport (SHT).
Dårlig råd VENTER: Havariinspektør Elisabeth Juel Ramos ved Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) har ventet på stabilitetsberegninger fra Ukraina. De får hun ikke på grunn av landets øknomiske situasjon. Tore Stensvold

Dårlig råd

Stabilitetsberegning og simuleringer skulle vært gjort av ukrainske myndigheter. De har nå meddelt SHT at landet ikke har råd til det på grunn av økonomisk krise i landet.

– Det forsinker vårt arbeid, sier havariinspektør Elisabeth Juel Ramos til Teknisk Ukeblad.

Samtidig presser svenske myndigheter på for å få hevet det 100 meter lange skipet. Så langt peker undersøkelsene i retning av at skipet sank på grunn av vann i lasterommet, muligens på grunn av åpne luker.

Nødhavn

Det blåste storm og var svært dårlig vær med høy sjø da skipet forliste. Kapteinen meddelte rederikontoret kort tid før ulykken at han ville søke nødhavn ved Koster.

Skipet hadde da en liten slagside.

Ifølge SHT er det fire mulige årsaker til havariet: Feil ballastering, slakke tanker – dvs. halvfulle, forskyvning av last og vanninntrenging, der siste alternativ foreløpig peker seg ut.

Steinull

Langeland ble bygget i 1971 og var på vei fra Karlshamn i Sverige til Moss og Rockwool med stein på ca. 10 cm i omkrets.

Lasten ble jevnet ut med gravemaskinen på dekk før avgang for å hindre lastforskyvning.