Ulstein Sea of Solutions (USOS) i Nederland fikk tidligere i år kontrakt med Heerema om å designe et dypvanns konstruksjonsskip.
Skipet skal bygges etter Ulsteins design SOC 5000.
Korea-bygg
Nå er Heerema gått videre med tegningene og bestilt fartøyet fra koreanske Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).
Dermed er kontrakten med Ulstein utvidet til å omfatte endelig design og produksjonstegninger.
Tungt og dypt
Heerema-fartøyet med dynamisk posisjonering klasse 3 ( DPIII) har en roterende tungløftkapasitet på 4000 tonn. Det kan senke ned dypvannsutstyr til 3500 meter, og har et rørleggingstårn for såkalt ”J-lay” og ”Reel-lay”-operasjoner gjennom en moonpool, en brønn gjennom skipsdekket og ned i sjøen.
Skroget er spesielt designa for hurtig transittfart og minimale bevegelser under operasjoner. Skipet utstyres med 2 x 6500 kW-motorer og 4 x 3200 kW-motorer, som kan gi ei transittfart på 12-14 knop.