RULLENDE KLASSEROM: Ella miljøbil disponerer tre store semitrailere. Inni har de klasserom og avfallsmottak. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
INNE: På veggene i klasserommet henger eksempler på ulike typer farlig avfall. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
TEKNOLOGI: Inne i bilen har man projektor og lerret. - Barna synes det er gøy, sier markedssjef Erik André Sølberg. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
AVFALLSMOTTAK: Bak i miljøtrailerne finnes avfallsmottak. 500 tonn farlig avfall har bilene klart å samle inn. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
ENGASJERT: Markedssjef Erik André Sølberg i Ella Miljøbil forteller at mye av selskapet hans er bygd på idealisme. (Bilde: Ella Miljøbil)

Klasserom om søppel på hjul

  • Industri

Ella Miljøbil

  • Startet som prosjekt i november 2003, og ble etablert som et eget AS i juli 2004.
  • Datterselskap av Østbø AS.
  • Har tre Scania semitrailere som kjører rundt til skoler landet rundt og informerer om avfallshåndtering via klasserom inne i bilene.
  • Bak i bilene finnes avfallsmottak.
  • Ni heltidsansatte og hovedkontor i Bodø.

Østbø AS

  • Nord-Norges største avfallsselskap med omsetning på 120 millioner årlig.
  • Stiftet i 1979, som et utspring fra flyttebyrået Knut Østbø AS.
  • Fikk konsesjon for håndtering av farlig avfall i 1984.
  • Sentral i utarbeidelse av avfallsløsninger for Svalbard på 1990-tallet.
  • Bygget nylig et høyteknologisk mottaksanlegg for EE-avfall på Øysanden i Sør-Trøndelag gjennom datterselskapet WEEE Recycling.
  • Avdelinger i Bodø, Lofoten, Mo i Rana og Tromsø.

For fire år siden etablerte Østbø selskapet Ella Miljøbil.

Datterselskapet driver såkalte rullende klasserom; semitrailere med innebygde klasserom. Disse kjører rundt til skoler i hele landet og forteller om farene ved avfall og om hvorfor vi må resirkulere og gjenvinne.

– 100 000 tonn miljøfarlig avfall forsvinner i Norge hvert eneste år, og derfor er det viktig å informere barn om slike ting. Vi mener selv at vi leverer et lettforståelig budskap som engasjerer barna til å bry seg, sier markedssjef Erik André Sølberg i Ella Miljøbil.





60 000 i året

Hver uke får i gjennomsnitt ti skoler besøk av de tre miljøtrailerne. Det er 24 sitteplasser i hvert klasserom.

– Med full drift kan vi undervise 60 000 elever i året. Det er tilfeldigvis det samme antallet som det fødes barn i Norge hvert år, og gjør at vi alltid kan klare å «utdanne» tilstrekkelig med barn, sier Sølberg.

Og før miljøbilen kommer, får barna beskjed om å dra med seg alt gammelt, farlig avfall som finnes hjemme hos dem. Semitrailerne har nemlig avfallsmottak bak i bilen.

– Det er selvsagt litt begrenset hvor mye vi klarer å samle inn, men foreløpig har barna brakt med seg over 500 tonn avfall hjemmefra. Det er vi fornøyd med, sier Sølberg.





Treg økonomi

Alt er likevel ikke bare fryd og gammen. Det er vanskelig å få god inntjening på rullende klasserom. Heller ikke staten vil bidra.

– Det er mange idealister som driver dette, og vi har hatt besøk av både Helen Bjørnøy og tidligere miljøvernministre. Problemet er bare at det i AS Norge mangler ordninger for støtte til private selskaper. Vi mener selv vi er innovatører i avfallsbransjen, og har brukt svært mye penger for å få dette til å fungere. I fjor klarte vi likevel å skrape i land et lite overskudd, sier Sølberg.

Men selv om inntjeningen foreløpig er laber, er interessen stor både nasjonalt og internasjonalt.

– Vi har fått telefoner både fra Malta, Hellas og Tyskland, og har tidligere vært en runde med bilen i Estland. Vi avventer imidlertid internasjonal satsing til vi har utviklet konseptet enda litt mer, sier Sølberg.





Solgte seg ut

Morselskapet Østbø AS drev opprinnelig med flytte- og transportvirksomhet, før de bega seg ut i avfallsbransjen. Nå er de Nord-Norges største avfallsselskap og har logistikk fra Grense Jakobselv i nord til Melhus i sør. Opprinnelig var Ella Miljøbil heleid av Østbø, men nå er også Salten Forvaltning, Innherred Renovasjon, Børstad Transport og Norsk Metallretur involvert med 16 prosent hver.

– Vi skulle selvfølgelig ønske vi fremdeles kunne være eneeier av Ella, men vår økonomiske situasjon tillot dessverre ikke det, og derfor måtte vi slippe andre til, sier administrerende direktør i Østbø, Anders Mjaaland.

Ellas største samarbeidspartnere er Elretur AS, AS Batteriretur og Renas AS.

– Det er utrolig viktig for oss med støttespillere i returselskapene. Det gjør at vi kan opprettholde det tilbudet vi har. Tjenesten vår er jo sånn sett subsidiert, ettersom vi som nevnt ikke får støtte fra andre steder, sier Sølberg.





Sikter mot næringslivet

Fremover vil Ella Miljøbil også se i retning næringslivet, ettersom de tror markedet er stort også der. Blant annet sikter de mot bedrifter som ønsker å spre kunnskap om temaet blant sine ansatte og mot avfallsselskaper som vil henvende seg til sine næringskunder. Møbelgiganten Ikea har allerede hatt miljøbilen på besøk.

– Som følge av aktiviteten vår rundt i landet har det kommet forespørsler om å utvide til også å drive informasjon for bedrifter. Derfor vil vi fremover jobbe med modeller rettet mot næringslivet, sier Sølberg.