Med kjølstrekk av ferge nummer to unnagjort i Polen denne uka, er byggeprogrammet for Fjord Line godt i gang. Foreløpig er begge skipene i Polen, men det første skroget taues til Fosen i januar.
Bergen Group fikk kontrakten på bygging av de to cruiseferjene på 4.000 dødvekttonn i mars i fjor. Det første skipet, MS Stavangerfjord, skal være ferdig til første seilas mandag 1. oktober.
Polsk-norsk
Nye Bergensfjord skal v være klar et halvt år etter. Opprinnelig plan var at begge skip skulle leveres i løpet av vår og høst 2012.
Skrogene blir bygget ved det polske verftet Stocznia Gdansk. Utrustning og ferdiggjøring av skipene blir gjort ved Bergen Group Fosen. Oppdraget sikrer 250 ansatte nok å gjøre det nærmeste året.
Høy standard
Cruisefergene skal døpes Stavangerfjord og Bergensfjord og er 170 meter lange, får 306 lugarer med plass til 1.500 passasjerer. Bildekket tar opp til 600 personbiler.
Fjord Line skal sette ferjene inn på linjen mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals med daglige seilinger.
Kjølstrekkingen av den nye Bergensfjord ble markert med en seremoni ved skipsverftet i Gdansk torsdag 15. desember. Rederiets styreleder Peter Frølich la ned Fjord Line sin mynt i den første kjølblokken som støpes i bunnen av skroget.
Fosens erfaring
Kontrakten mellom Fjord Line og Bergen Group har en samlet verdi på 206 millioner euro (ca. 1,651 milliarder kroner i mars 12010).
Ifølge Fjord Line ble kontrakten på cruisefergene gitt Bergen Group Fosen på grunn av verftets dokumenterte kompetanse for bygging av store cruiseskip tilpasset norske farvann.
Trøndelagsverftet verftet står blant annet bak byggingen av cruisebåten The World i 2002 og to av de nyere hurtigruteskipene, Trollfjord og Midnatsol, som går langs norskekysten.
Fjord Lines MS Bergensfjord, som i 2013 erstattes av den nye fergen, ble bygget ved Fosen verft i 1993.