– Det er både gledelig og svært viktig at de bransjene som er viktigst for norsk verdiskaping i fremtiden også viser seg å være dyktigst på design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd i en pressemelding.
NTNUs gode hoder
Statoil er nominert for sin nye logo, mens NTNU er nominert for ”De gode hodene”, en rekrutteringskampanje for å øke kjennskapen til NTNU blant unge mellom 17 og 21 år.
– Kampanjen ble brukt ved forrige opptak, og vi registrerte en søknadsøkning på neste sju prosent. Vi opplevde svært god respons både i organisasjonen, hos studentene våre og blant potensielle studenter vi kom i kontakt med, forteller rådgiver Catharina Lindheim ved NTNU.
Operatørstasjon
Kongsberg Maritime er nominert med sin nye arbeidsstasjon for skipsoperatører, K-Master.
– Vi spilte ball med designerne og fant fram til løsninger som vi visste ville fungere ombord, sier Thor Hukkelås, prosjektleder i Kongsberg Maritime.
K-Master gjør at en sittende operatør har alt innenfor rekkevidde, slik at det blir lettere å tolke og reagere på mange ulike situasjoner – og gjennomføre arbeid som krever svært høy presisjon.
Ny vernedress
Synfiber er nominert med X-FIT, en vernedress som skal være mer teknisk, mer bevegelig og mer komfortabel, og mer iøynefallende enn de produktene som eksisterte på markedet.
Moderne vernedresser består av flere lag med vev av sikkerhetsmateriale som stopper sagkjedet før det sager seg igjennom alle vevlagene. Problemet er at disse lagene gjør klærne stive og varme, og dermed mindre bevegelige og komfortable.
Ut av landet
Løsningen ble å gå fra seks til fem lag med vev. Dette innebar at produsenten av sikkerhetsmaterialet måtte fremskaffe en ny type vev som stoppet sagkjedet selv med bare fem lag.
Årets pris deles ut av Norsk Designråd onsdag 17. mars.