FJERNES: Skadene på skroget og strukturen på Full City er omfattende. (Bilde: Scanpix)
TØMMES: Arbeidet med å pumpe oljeemulsjon fra skipet til lekter starter i dag eller i morgen. (Bilde: Anders Brenna)

Kan måtte hogges opp på stedet

  • Industri

Smit Salvage og underleverandør Buksér og Berging er i gang med å planlegge metode for å fjerne skipet.

Det blir komplisert. Skroget og strukturen er såpass skadet at det kan bli vanskelig eller nær umulig å få det til å flyte.

Høyt på land

– I tillegg til omfattende strukturelle skader, ligger skipet såpass høyt oppå land at det kan bli vanskelig å få nok oppdrift, sier prosjektleder for Buksér og Berging, Vetle Sverdrup, til Teknisk Ukeblad.

Kystverket har gitt rederiet og eier av Full City to pålegg: Tømme skipet for all olje og å fjerne vraket.

Det kinesiske rederiet Cosco, som operer en flåte på rundt 800 skip, har tegnet kontrakt med nederlandske Smit Salvage for å gjennomføre påleggene.

– Hvis skipet ikke kan flyte og taues vekk, må det hogges opp på stedet, sier losoldermann Geir Eikeland til Teknisk Ukeblad.





Tømmes

I dag eller i morgen begynner arbeidet med å pumpe ut 260 tonn oljeemulsjon, det vil si oljeblandet vann, over i en lekter og transport til en tank hos Veolia i Sandefjord.

Ifølge Kystverket vil det arbeidet ta noen timer. De 260 tonn oljeemulsjon er pumpet fra skadde tanker over i tette tanker i skipet.

Det er fortsatt mellom 600 og 700 tonn bunkersolje igjen i skipet.

– Vi regner med at vi skal ha tømt skipet innen utgangen av august, opplyser Sverdrup.

Beregninger

Nå sitter ingeniører fra Smit Salvage og Bukser og Berging og beregner styrke på skroget.

Det er svært usikkert om skroget har nok styrke igjen og om det eventuelt er mulig å foreta en midlertidig tetting av tanker og reparasjon.

Skipet gikk på grunn gjentatte ganger og ble kastet høyt opp på skjæret i stormen.

Sjøfartsdirektoratet skal godkjenne metode for fjerning av vraket, som tidligst kan begynne i september.