(Bilde: CAMILLA AADLAND)
Hans Peter Havdal overtar som konsernsjef i Kongsberg Automotive fra 1. april. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

KA girer opp

De positive nyhetene fortsetter å rulle ut fra Kongsberg Automotive (KA).

I dag melder selskapet at de skal levere girskiftsystem for 540 millioner kroner til en «stor europeisk bilprodusent».

– Viktig kontrakt

Det nye programmet har oppstart i første halvdel av 2012 og omfatter leveranse av både automatiske- og manuelle girskiftsystemer for personbiler.

– Den strategiske betydningen av denne kontrakten er betydelig, siden KA vil være foretrukken leverandør for denne kunden i dette segmentet framover. Vår brede produktportefølje gjør det mulig for våre kunder å redusere leverandørbasen, noe som er et viktig strategisk mål for dem. KA er nå godt posisjonert til å øke markedsandelen i dette segmentet framover, sier Hans Peter Havdal, som i april overtar som ny toppsjef i selskapet, i en pressemelding.

Det er bare en drøy måned siden Kongsberg Automotive sikret seg selskapets hittil største ordre innenfor drivlinjesegmentet. Den er verdt over 800 millioner kroner, starter neste år og vil gå over sju år.

Sverige og Slovakia

Det nye systemet inneholder flere innovative funksjoner, og kunden er en stor europeisk bilprodusent.

Kommunikasjonssjef Ronny Lie forteller til tu.no at systemet blant annet omfatter elektronisk/visuell girvalgstyring, altså at sjåføren ser hvilket gir bilen står i.

Begge de to siste kontraktene er inngått med kunder KA har gjort forretninger med lenge, og girsystemene skal produseres på fabrikkene i Mullsjö i Sverige og Vrable i Slovakia.

– Selv om vi har vært gjennom en periode med nedbemanning har vi fortsatt nærmere 400 ansatte i Sverige og 900 ansatte i Slovakia. Så dette er fortsatt store, kraftfulle enheter, sier Lie.

Gradvis økning

Bunnen i personbilmarkedet ble nådd etter sommerferien i fjor. Siden da er nybilsalget stimulert av blant annet insentivordninger i USA og Tyskland.

– Nå er vi en situasjon hvor både vi og andre aktører tror på en gradvis økning i 2010. Ingen bratt oppgang, men en gradvis gjenoppretting av markedet. Når det gjelder lastebilmarkedet, som har slitt i hele perioden, har også dette stabilisert seg på et lavt volum. Dette markedet er knyttet til utviklingen av realøkonomien, påpeker Lie.