Skandi Aker
- Verft: STX Europe
- Levering: Mars 2010
- Lengde: 157 meter
- Bredde: 27 meter
- Dødvekt: 10.500 tonn
- Dekksareal: 2.100 m2
- Kran: 400 tonn aktiv heave-kompensasjon
- Moonpool og ROV
- Lugarkapasitet: 140
SMM/HAMBURG: Heder og ære drysset over mange av de sentrale personer som har vært med på utvikling og bygging av Skandi Aker.
Vinneren ble offentliggjort av statssekretær Rikke Lind fra Nærings- og handelsdepartementet under skipsfartsmessen SMM i Hamburg.
Mektig
– Dette skipet viser norsk teknologi på sitt beste. Det e et mektig syn - det er innovasjon i praksis, sier Rikke Lind. Hun trakk fram at Skandi Aker kombinerer flere funksjoner, både som offshore flerfunksjonsskip og som boreskip.
– Skipet kan erstatte en borerigg som også trenger flere støtteskip. Det betyr både sparte utgifter og redusert forurensning, sier Lind. Hun trekker også fram at det er bygget etter DNVs Clean Design-klasse.
– Det er det mest miljøvennlige vi kan få inne denne skipstype, sier Lind.
Jubileumsdag
Aker Skandi er designet av STX Norway Offshore Design i Ålesund, bygget ved STX Offshore Søviknes, for rederiet DOF og utleid til Aker Solutions.
– Vi får prisen på 10-årsdagen for etableringen av STX Norway Offshore Design, sier direktør Oddbjørn Hjelle, i STX Offshore Norway.
Dette er sjette gang verftet får Ship of the year-prisen. Men det er første gang det tidligere Aker Yards-konsernet har tegnet og utviklet skipet selv.
– Det gjør det litt ekstra stas å vinne, sier Hjelle til Teknisk Ukeblad.
Samarbeid
Han mener prisen går til alle som har vært involvert i prosjektet.
– Det har vært svært godt samarbeid med DOF og Aker Solutions i prosjektet. Alle våre medarbeidere har stått på og hatt god dialog med sluttkunden, sier Hjelle. Han mener det er mer tilfredsstillende å bygge skip der verftet har vært med på design fra starten av.
Ship of the year – Årets skip – deles ut av Skipsrevyen. Forslagene til kandidater kommer fra leserne, mens en fagjury plukker ut vinneren.