OMBYGGET: Island Enforcer er gjort om fra dykkerskip til konstruksjonsskip. Det kan operere ned mot 4.000 meters dyp. (Bilde: Bergen Group)
TO I SLENGEN: I løpet av tre dager døpes og overleveres to skip i Bergen, Island Enforcer (t.v) og Geo Coral. (Bilde: Bergen Group)
BRED BAK: Seismikkskipet Geo Coral er 108 meter langt og 28 meter bredt. Det Fugro-eide skipet kan taue 16 streamerer samtidig. (Bilde: Bergen Group)
UTSIKT: Fra kapteinsstolen har skipssjefen kontroll og god oversikt. (Bilde: Bergen Group)
KOMMANDO: Brua på seismikkskipet Geo Coral. (Bilde: Bergen Group)

Hektisk for verft i Bergen

  • Industri

Geo Coral

  • Design: Skispteknisk
  • Rederi: Fugro
  • Lengde: 108,3 meter
  • Bredde: 24/28 meter
  • Bruttotonn: 12.500
  • Lyttekabler: 16, mask 8 km lengde
  • Lugakapasitet: 69
  • Framdrift: Diesel-elektrisk
  • Hovedmotorer: 4 x Rolls-Royce Bergen B32:4=L8A
  • Effekt: 3.840 kW - Totalt 15.360 kW (20.890 hk)
  • Generatorer: 4 x Hyundai HSJ7 805-10P
  • Propulsjon: 2 x Rolls Royce KaMeWa Ulstein CP
  • Thrustere: Brunvoll tunnelhruster og Brunvoll nedsenkbar azimuth


Island Enforcer

  • Design: Skipsteknisk AS - ST 257 L CD
  • Rederi: Island Offshore
  • Lengde: 122,4 meter
  • Brede: 23 meter
  • Bruttotonn: 7.500
  • Lugarkapasitet: 120
  • Framdrift: Diesel-elektrisk
  • Hovedmotorer: 4 x PonPower - Caterpillar C280-12
  • Effekt: 3.800 kW - Totalt 15.200 kW (20.680 hk)
  • Generatorer: 4 x Hyundai HSJ7 803- 8P
  • Propulsjon: 2 x Schottel SRP 3330


Et seismikkskip får i dag champagnene i skutesida og navnet Geo Coral.

Lørdag er det et konstruksjonsskip til Island Offshore, Island verftet, som døpes ved Tollbodkaien 1 i Bergen Sentrum. Det blir likevel ikke stille på verftet når disse to skipene overleveres.

Skrog på vei

Et nytt skrog taues fra Polen snart. Det skal ankomme Bergen Group BMV i Laksevåg i løpet av et par uker.

De to skipene som leveres denne uka har en samlet verdi på 1,5 milliarder kroner, opplyser verftet.

Inkludert denne ukas leveranser, har Bergen Groups verft i Laksevåg levert til sammen seks avanserte offshoreskip.

– Alle skipene som er levert i denne treårsperioden er svært avanserte spesialskip til bruk innenfor offshoresektoren, sier verftsdirektør Terje Sjumarken.

Seismikk for Fugro

Det første skipet som døpes er et 108 meter langt og 28 meter bredt seismikkfartøy. Geo Coral er designet av Skipsteknisk i Ålesund. Seismikkskipet er en videreutvikling av Geo Celtic og Geo Caribbean som også er bygget ved BMV. Skipet eies av Fugro- Geoteam med base i Nederland. Fugro er også kunde for skipet som nå skal utrustes ved Laksevåg-verftet.

Ifølge Bergen Group er det avanserte seismikkskip som kan taue 16 streamere (lyttekabler), hver med en lengde på opptil 8000 meter. Seismikkskipet kan dermed dekke et område på ca. 9,6 km2.

Ombygget på bedding

På lørdag får Island Offshore overlevert det som opprinnelig var planlagt som et dykkerskip. Island verftet er også tegnet av Skipsteknisk. Det er et morderne DP3-skip beregnet på å serve et 24-manns dykkesystem for metningsdykk ned til 300 meter. Skipet ble solgt til Island Offshore i fjor.

Det ble så designet om til et offshore konstruksjonsfartøy for store havdyp. Blant annet ble det montert inn en ekstra moon pool (brønn midt i skipet) der utstyr kan senkes ned i vannet. ROV-systemer for operasjoner ned til 4000 meter er installert i eksisterende moon pooler for dykkerklokker.

Skipet har også fått montert en 100 tonns kran med heave-kompensasjon (AHC) i tillegg til en allerede planlagt 200-tonns offshorekran. Dykkehangaren ble ombygget til hangar for ROV og modulhåndteringsområde. Island Enforcer er 122 meter langt og 23 meter bredt.

Trofaste kunder

Det første skipet som ble levert etter at Bergen Group (tidligere Bergen Yards Holding) overtok verftet i 2002, var Geo Celtic som ble levert til Ellen Forland Rederi i august 2007. Fra det samme designet har det senere blitt kontrahert fem lignende skip, enten som seismikkfartøy eller som offshore konstruksjonsfartøy. Skipene er designet av Skipsteknisk i Ålesund.

Skroget som taues fra Polen og ankommer Bergen i løpet av et par uker, skal leveres Fugro om et snaut år. Det blir et avansert offshore konstruksjonsfartøy på 130 meter, ifølge Bergen Group.