INDUSTRI

Grieg bygger om skip

Tore Stensvold
10. nov. 2010 - 11:21
Vis mer

Før Statens havarikommisjon for transport (SHT)var ferdig med rapporten, satte Grieg Shipping i gang flere tiltak på 10 av sine skip.

I går kom rapporten fra SHT etter at to av mannskapet på Star Ismene i desember 2008 mistet bevisstheten da de skulle peile lasten.

Les: Grieg må bygge om 14 skip

Dialog med granskerne

For å komme til peilerøret, måtte mannskapet gjennom et rom med samme atmosføre som lasten. SHT anbefaler rederiet å bygge om alle skipene av samme type for å unngå slike ulykker og gjennomgå sikkerhetsrutiner.

-Vi har hatt tett og god dialog med SHT underveis og har allerede begynt ombygging med gasstette dører og enda mer sikkerhetsopplæring av mannskap, sier administrerende direktør Henry Svendsen i Grieg Shipping til Teknisk Ukeblad.

Overfører lærdom

I SHT-rapporten står det at 14 Open hatch-skip i Grieg Shipping-flåten har samme design. Ifølge Svendsen er de fire siste skipene ikke helt lik idesignet og trenger ikke samme type ombygging.

-Mannskapets sikkerhet er førsteprioritet for oss. Denne ulykken har vi lært av. Vi gjør fysiske tiltak og endrer rutiner. Kunnskapen fra ulykken overføres til alle i rederiet og til alle skip, sier Svendsen.

Ulykken

16. desember 2008: Star Ismene skulle losse kobberkonsentrat i Nantong, Kina.To inspektører og to fra skipets mannskap skulle sammen peile last og bunkerstanker før lossing. Det var da lasten i lasterom 7 skulle peiles ulykken skjedde.

Ifølge SHTs rapport, er peilerørene plassert i lukkede rom mellom karmene på de store lastelukene. Adkomsten til disse rommene går fra gangpassasjen på styrbord side, via et repos i nedgangen til lasterommet og derfra opp i rommet mellom lastelukene.

Oksygennivået var nede i 5,9 prosent. De to fra mannskapet mistet bevisstheten, men ble reddet og sendt på sykehus. Begge er nå helt friske og tilbake på jobb.

Isolerer og gasstetter

Nå er Grieg Shipping i ferd med å isolere peilerør fra lasterom og sørge for at lasterom er gasstette.

-Alle lasterom i alle våre skip skal kunne isoleres slik at de kan ta farlig last eller last som bruker opp oksygen i rommet, sier Svendsen.

Han opplyser at det er svært sjelden skipene har denne type last, om lag en gang i året per skip, men at de likevel sørger for at tilsvarende ulykke ikke kan skje i gjen.

Glassmodell

-Vi har fått forslag fra teknisk avdeling om å installere vifter som sikrer ventilasjon og vi endrer rutinene, sier Svendsen. Det tar to dager å installere viftene. All nødvendig ombygging tas fortløpende.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Grieg Shipping har utelukkende filippinsk mannskap på skipene. Svendsen kom nettopp hjem fra Manila der mannskap kurses. En gjennomsiktig modell av skipsseksjonen med lasterom, ventilasjonsganger og struktur er laget.

-Med modellen er det lett å vise og forklare mannskapet hvor det kan være farlig å bevege seg og spesielle forholdsregler må tas, sier Svendsen.

Rutinebrudd

Han forteller at et O2-instrument skal bæres av mannskap når de skal inne i rom der det kan være fare for at oksygennivået kan være lavt.

-Det må ha vært en svikt i rutinene da ulykken skjedde, sier Svendsen.

Hadde mannskap og inspektørene hatt 02-måler, ville de blitt varslet lenge før oksygennivået ble farefullt lavt.

Grieg Shipping har en flåte på 26 skip og har ytterligere 12 skip i bestilling, 10 av dem i Korea og to i Kina.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.