Miljø Innovasjon-direktør Ivar Brynhildsvoll (f.h) og Miljøbil Grenland-direktør Bjørn Nenseth viste fram en Indica Vista EV-prototyp til blant andre miljø- og utviklingsminister Erik Solheim under EVS24 i Stavanger i fjor. Om et halvår kommer elbilen for salg. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
Indica Vista EV (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Grenlands-elbil kommer til høsten

Tata Indica Vista EV

  • Motor: Børsteløs vekselstrømsmotor produsert av TM4 i Quebec, Canada
  • Effekt: 55 kW
  • Dreiemoment: 160 Nm
  • Toppfart: 110 km/t
  • Akselerasjon: 0-30 km/t: 4,5 s, 0-60 km/t: 9 s
  • Rekkevidde: Opp mot 200 km
  • Batterikapasitet: 26,5 kWh. Egenproduserte batteripakker med celler fra EIG
  • Batterivekt: 240 kg
  • Seter: 4
  • Dører: 5
  • Lengde: 3795 mm
  • Bredde: 1695 mm
  • Vekt: 1290 (+75) kg
  • Bagasjerom: 200 l
  • Pris: 275.000 kr
  • Når: Høsten 2010
  • Hvor: Forhandlernett i Norge/Danmark skal straks være klart

Cellene som Miljø Innovasjon kjøper for å montere i ferdige litium-ionebatteripakker heter C020 og har Li (NiCoMn) O2-basert katode og grafittbasert anode

Dette er 20 Ah-celler med oppgitt energitetthet på 175 Wh/kg og 370 Wh/l

Noen forsinkelser er det blitt, som følge av tekniske og økonomiske utfordringer, men i september skal Tata Indica Vista EV være klar for markedet.

Det er i hvert fall målet til Miljøbil Grenland, som selger elbilene, og Miljø Innovasjon som produserer dem.

– Vi har jobbet hardt og målbevisst. Noen tidsfrister er oversittet, men jeg mener at vi fortsatt er tidlig ute i markedet, sier direktør Bjørn Nenseth i Miljøbil Grenland.





Må kjøpe battericeller

Miljø Innovasjon skal både produsere batteripakker og stå for konverteringen til eldrift. Bilene kommer som skall, såkalte «glidere», fra morselskapet Tata Motors i India.

I utgangspunktet skal selskapet også produsere egne battericeller basert på teknologien til deleieren Electrovaya. Før jul ble selskapet bevilget 15 millioner kroner i støtte over tre år fra Norges forskningsråd til å videreutvikle batteriet og selve cellefabrikken.

Men i påvente av at de får opp egen produksjon tegnet de nylig en leveringskontrakt med koreanske Energy Innovation Group (EIG).

EIG skal levere inntil to millioner battericeller i perioden fram til 2012. Cellene monteres i moduler og ferdige batteripakker i Norge.

– Cellene og celleformen kan ses på som en markedsstandard. Det er hvordan de integreres i batteriet som er vår kompetanse, påpeker Ivar Brynhildsvoll som er direktør i Miljø Innovasjon.





For hele Europa

Årsaken til at det hentes inn celler fra Sør-Korea skyldes ikke bare at prosjektet med å skalere opp og automatisere produksjonen av Electrovaya-batterier har strukket ut i tid. Det er også et spørsmål om volum:

– Tata ønsker å selge Indica EV i større deler av Europa, og vi skal lage alle batteripakkene, forteller Brynhildsvoll.

Konverteringen av biler for det nordiske markedet skal gjøres i Norge. Kapasiteten er 5 000 biler i året. Derfor skal Tata sette opp ytterligere en ny fabrikk for det øvrige markedet i Europa.

Så langt har Miljø Innovasjon produsert et tosifret antall litium-ionebatteripakker. Det er energirike pakker som rommer 26,5 kilowattimer. I januar og februar har Indica Vista EV kjørt rundt i Norge på kuldetesting, parallelt som elbil har kjørt på varmetest i India.

Begge steder har systemene virket hundre prosent, ifølge produsenten, som likevel understreker at all validering og testing ennå ikke er ferdig.





Forhandlernettverk

Med lansering til høsten, begynner det å haste med å finne et forhandlernettverk. Den siste tiden har både Buddy og Think inngått nye allianser på salgssida.

– Vi er i sluttfasen med å opprette et forhandlernettverk både i Norge og Danmark, forteller Nenseth.