Motor

Grenlands-elbil kommer til høsten

Per Erlien DalløkkenPer Erlien Dalløkken– Journalist
23. feb. 2010 - 09:47

Tata Indica Vista EV

  • Motor: Børsteløs vekselstrømsmotor produsert av TM4 i Quebec, Canada
  • Effekt: 55 kW
  • Dreiemoment: 160 Nm
  • Toppfart: 110 km/t
  • Akselerasjon: 0-30 km/t: 4,5 s, 0-60 km/t: 9 s
  • Rekkevidde: Opp mot 200 km
  • Batterikapasitet: 26,5 kWh. Egenproduserte batteripakker med celler fra EIG
  • Batterivekt: 240 kg
  • Seter: 4
  • Dører: 5
  • Lengde: 3795 mm
  • Bredde: 1695 mm
  • Vekt: 1290 (+75) kg
  • Bagasjerom: 200 l
  • Pris: 275.000 kr
  • Når: Høsten 2010
  • Hvor: Forhandlernett i Norge/Danmark skal straks være klart

Cellene som Miljø Innovasjon kjøper for å montere i ferdige litium-ionebatteripakker heter C020 og har Li (NiCoMn) O2-basert katode og grafittbasert anode

Dette er 20 Ah-celler med oppgitt energitetthet på 175 Wh/kg og 370 Wh/l

Noen forsinkelser er det blitt, som følge av tekniske og økonomiske utfordringer, men i september skal Tata Indica Vista EV være klar for markedet.

Det er i hvert fall målet til Miljøbil Grenland, som selger elbilene, og Miljø Innovasjon som produserer dem.

– Vi har jobbet hardt og målbevisst. Noen tidsfrister er oversittet, men jeg mener at vi fortsatt er tidlig ute i markedet, sier direktør Bjørn Nenseth i Miljøbil Grenland.



Må kjøpe battericeller

Miljø Innovasjon skal både produsere batteripakker og stå for konverteringen til eldrift. Bilene kommer som skall, såkalte «glidere», fra morselskapet Tata Motors i India.

I utgangspunktet skal selskapet også produsere egne battericeller basert på teknologien til deleieren Electrovaya. Før jul ble selskapet bevilget 15 millioner kroner i støtte over tre år fra Norges forskningsråd til å videreutvikle batteriet og selve cellefabrikken.

Men i påvente av at de får opp egen produksjon tegnet de nylig en leveringskontrakt med koreanske Energy Innovation Group (EIG).

EIG skal levere inntil to millioner battericeller i perioden fram til 2012. Cellene monteres i moduler og ferdige batteripakker i Norge.

– Cellene og celleformen kan ses på som en markedsstandard. Det er hvordan de integreres i batteriet som er vår kompetanse, påpeker Ivar Brynhildsvoll som er direktør i Miljø Innovasjon.



For hele Europa

Årsaken til at det hentes inn celler fra Sør-Korea skyldes ikke bare at prosjektet med å skalere opp og automatisere produksjonen av Electrovaya-batterier har strukket ut i tid. Det er også et spørsmål om volum:

– Tata ønsker å selge Indica EV i større deler av Europa, og vi skal lage alle batteripakkene, forteller Brynhildsvoll.

Konverteringen av biler for det nordiske markedet skal gjøres i Norge. Kapasiteten er 5 000 biler i året. Derfor skal Tata sette opp ytterligere en ny fabrikk for det øvrige markedet i Europa.

Så langt har Miljø Innovasjon produsert et tosifret antall litium-ionebatteripakker. Det er energirike pakker som rommer 26,5 kilowattimer. I januar og februar har Indica Vista EV kjørt rundt i Norge på kuldetesting, parallelt som elbil har kjørt på varmetest i India.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Stå samlet når lykkeboblen sprekker 

Begge steder har systemene virket hundre prosent, ifølge produsenten, som likevel understreker at all validering og testing ennå ikke er ferdig.



Forhandlernettverk

Med lansering til høsten, begynner det å haste med å finne et forhandlernettverk. Den siste tiden har både Buddy og Think inngått nye allianser på salgssida.

– Vi er i sluttfasen med å opprette et forhandlernettverk både i Norge og Danmark, forteller Nenseth.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.