Skipene bygges med Ulsteins design SX 134 og skal leveres rederiet Polarcus i Dubai, de forente arabiske emirater i 2012.
Leveransene fra Scana Volda gjøres i henholdsvis september og desember neste år.
Les også: Bygger to seismikkskip
Jobber
Konsernsjef i Scana Industrier, Rolf Roverud, sier at kontrakten er viktig for Scana Voldas aktivitetsnivå framover.
– Scana er stolt over å samarbeide med Ulstein Verft og Polarcus, begge ledende aktører innen sine respektive felt, med sterkt fokus på innovasjon og kvalitetsløsninger, sier Roverud.
Reserve
Propulsjonssystemet er et dieselelektrisk anlegg med to propellere drevet av to elektromotorer hver via to av Scana Volda sine avanserte tomotors gir, som totalt gir en systemløsning med redundans.
-Ordren bekrefter Scana Voldas posisjon som en markedsleder av avanserte propulsjonssystemer. Markedet for avanserte skipsoperasjoner tenderer mot miljøvennlige skip med stor fleksibilitet i operasjon gjennom dieselelektriske løsninger, noe som gir et stort potensial for Scana Voldas produktportefølje, sier Roverud.
Fartøyet er klassifisert med isklasse ICE-1A*, som gjør at skipet kan operere i Arktiske farvann.