Rederiet bestilte et tilsvarende skip i juli med opsjon på enda ett før 1. desember. Det er denne opsjonen som nå er erklært.
Skipet er designet av Wärstsilä Ship Design (tidligere Vik-Sandvik) med betegnelsen VS 489. Skipet blir det femte LNG-drevne i Eidesvik-flåten.
Styrker miljøposisjon
Da Eidesvik i sommer bestilte sitt fjerde skip, uttalte Eidesvik-sjefen følgende:
- Med dette bekrefter Eidesvik nok en gang sin posisjon som det ledende rederi i bygging og drift av miljøvennlige offshorefartøy”, sa administrerende direktør Jan Fredrik Meling.
Eidsivik var første rederi som bestilte et forsyningsskip med LNG-drift i 2003, Viking Energy.
Ny generasjon
De nye fartøyene representerer en ny generasjon miljøvennlige og driftssikre PSV-er. Det er lagt stor vekt på miljø, drivstofføkonomi, optimalisert skrogutforming og stor lastekapasitet, både under og over dekk.
Skipene bygges med lett isklasse (ICE C) og DEICE. Fartøyene vil derfor være velegnet for operasjoner i nordområdene. De utstyres også som oljeoppsamlings- og standby skip (OIL REC NOFO 2009).
Eidesvik bestiller skipet med system for rensing av ballastvann (BWTS) for å tilfredsstille kommende IMO-krav.
Synergi i regionen
Ifølge en pressemelding fra Kleven Maritme, vil kontrakten gi store lokale ringvirkninger med leveranser fra blant annet Brunvoll og Hareid Elektriske Teknikk. Wärtsilä leverer design, generatorsett, automasjon og elektriske system.
Kontrakten er verdt 440 millioner kroner. Skipene, som blir 89 meter lange og 21 meter brede, leveres i henholdsvis første og siste kvartal 2012.
Kleven Maritime har nå ni skip i bestilling, som gir en ordrebok på 4 milliarder kroner.