EKSPORT: Veldoig mye av norsk eksport går til Asia, Brasil og Nord-Europa, det vil si områder som foreløpig ikke er så hardt rammet av EU-krisen. (Bilde: Tore Stensvold)
EU-PAKKE: Regionalutbyggingsprosjekter og prosjekter finansiert av EUs krisepakker etter finanskrisen i 2008-09, sørger for at Safe Road fortsatt bygger veirekkverk. Bildet er fra Polen. (Bilde: SafeRoad)
KRISESTEMNING: Knut E. Sunde, direktør i bransje- og industripolitisk avdeling i Norsk Industri er redd kortisiktighet i bankene kan forverre Euro-krisen. (Bilde: Tore Stensvold)

Frykter langvarig krise for industrien

  • Industri

Eurokrisa og industrien:

Maritim/verft: Lite berørt. Avhengig av Eksportfinans-løsning.

Leverandørindustri offshore: Ikke berørt

Prosessindustri: Foreløpig lite berørt. Råvarepriser holder seg

Fiskeri: Lite berørt foreløpig

Mekanisk industri/Møbel: Nedgang i levering til offentlig sektor i Europa

Positive tiltak: Norges Bank varsler at renta forblir lav. Eksportfinans/langsiktig løsning

– Eurodramaet vil dra ut i lang tid. Det går fra krise til krise i EU. Det er ingen lett og enkel løsning. Det vil gnage og slite på oss også, sier Knut E. Sunde i Norsk Industri.

Det verste er at det kan utvikle seg til en finanskrise.

Bank-lån

– Norske banker låner dyrt på kortsiktige innlån. Da må de skru opp renta til norske kunder. Samtidig har ikke regjeringen funnet en varig løsning på problemet rundt Eksportfinans, sier Sunde.

Norsk Industri ser at leverandører til oljesektoren ser ut til å klare seg best. Både innenlandsk etterspørsel og eksport holder seg. Råvareprisene ser ut til å holde seg, men kan falle noe.

– Prosessindustrien er foreløpig ikke rammet, men prisene kan avta, sier Sunde.

Bakgrunn:

Valutafloke

Usikkerheten rundt kronekursen kan slå ut feil vei. Normalt vil landene flokke seg rundt de store valutaene, som betyr at norske kroner holder en stabil kurs. Men dersom andre land ser på Norge som en oase, kan det bli sterkt press på kronekursen. Da vil enda flere eksportbedrifter rammes.

– Leverandører til offentlig sektor i EU vil merke innstramminger i budsjetter og nedgang i investeringer i blant annet infrastruktur. Det er verst i Sør-Europa, men der har ikke norsk industri så mange kunder. Vi frykter at det kan spre seg nordover, til vårt største eksportmarked, sier Sunde.

AVVENTER: Konsernsjef Jon Erik Engeset i SafeRoad sier at hovedmarkedet deres i Nord-Europa foreløpig ikke er vesentlig rammet av Eurokrisen.
Mindre til EU-veier Jon Erik Engeset i SafeRoad. SafeRoad

Mindre til EU-veier

Det kan SafeRoad Gruppen bekrefte. Selskapet leverer skilt, rekkverk og annet sikkerhetsutstyr for veisektoren.

Nye prosjekter blir utsatt som følge av innstramminger. Antall meter ny vei som bygges går ned, og dermed også behov for rekkverk.

– Flere land reduserer sine offentlige utgifter, noe som kan føre til et ytterligere etterslep i vedlikehold og utvikling av den europeiske infrastrukturen, sier konsernsjef Jon Erik Engeset i SafeRoad.

Selskapet er i hovedsak etablert i Nord-Europa, som ikke er like hardt rammet av den finansielle krisen som landene i sør.