Scana Volda har tegnet kontrakt med VT Halter Marine Inc, i Pascagoula, Mississippi om levering av gir- og propellanlegg med fjernstyring til åtte offshore supply fartøy (OSV).
Skipene bygges for rederiet Hornbeck Offshore Services Inc og får VT Halters eget Super 320 design, opprinnelig utviklet for Hornbeck Offshore Services. Designen bygger på HOS Coral, et noe mindre forsyningsskipsdesign. HOS Coral er 87 meter langt og 19 meter bredt. Normal fart er 10,5 knop.
Kan bli svær
VT Halter Marine har opsjon på bygging av ytterligere 25 skip til Hornbeck Offshore. For Scana Volda er avtalen i utgangspunktet på 67 millioner kroner, og kan bli den største i selskapets historie.
Scana Volda skal lever utstyret fra september neste år til august 2013, skriver selskapet i en pressemelding.
Diesel-mekanisk
Framdriftssystemet fra Scana er et diesel-mekanisk anlegg, med to vribare propellere som er drevet av Caterpillar hovedmotorer tilkoblet Scana reduksjonsgir. Anleggene leveres med fjernstyringssystem fra Scana.
Skipsdesignet Super 320 er utviklet spesielt for å ta hensyn til strenge miljøkrav, og har blant annet dobbelt skrog og framdriftsmaskineri som tilfredsstiller utslippskrav i henhold til amerikanske miljømyndighetskrav EPA Tier III.
Super 320-skipene blir 97,2 meter lange og dekksareal på 1,102 m². Skipet har en dødvektskapasitet på 6.200 tonn.
Stort rederi
Hornbeck Offshore eier i dag en flåte på 80 fartøy, de fleste for å betjene energi- og offshoremarkedet. De nye fartøyene skal operere i Mexicogolfen og i Sør-Amerika.
Rederiet bestilte samtidig åtte skip med STX marine-design. Fire skip bygges med STX Marine 300 design og fire med STX Marine 310 design på henholdsvis 5.500 og 6.100 dødvekttonn. Alle skal tilfredsstille de samme miljøkrav.
Scana Volda, som er en del av Scana Industrier, har tidligere levert utstyr til 25 fartøy i Hornbeck Offshores flåte.