Tone Lindberg, administrerende direktør i Natech NSV

Forsvarsindustri med hjelmen i hånda

NARVIK: Få måneder gjenstår før Norge skal velge nytt kampfly.

Små norske forsvarsbedrifter er avhengig av gode industriavtaler for at de skal klare å hevde seg i internasjonal konkurranse.

Særlig hvis valget blir amerikansk.

Stengte dører

- Når noen sier at USA er et åpent marked skal de vite at det er det desidert vanskeligste markedet å komme inn på for forsvarsbedrifter. Gjenkjøp fungerer som en døråpner, selv for små bedrifter med 42 ansatte i Narvik, sier Tone Lindberg, administrerende direktør i Natech.

Med sine 42 ansatte er Natech NSV i Narvik en typisk gjenkjøpsbedrift. Startet av Kongsberg Våpen i 1977, da Norge kjøpte F-16.

Sliter med å komme ut

Men på tross av sin 30 års erfaring med høyteknologisk forsvarsutstyr er ikke selskapet nødvendigvis førstevalget til forsvarsgiganter som Lockheed-Martin. Selv om det har laget høyteknologisk utstyr til Lockheed-Martin-produserte F-16 jagerfly og den svenske kampflykandidaten JAS Gripen.

Med gjenkjøp får små og mellomstore bedrifter, som Natech, mulighet til teknologioverføring og utvikling som de ellers ville gått glipp av. Lindberg viser blant annet til utstyr som Natech produserte til den svenske stormpanservognen CV90, som ble kjøpt inn av Forsvaret på 90-tallet.

- Vi er gode nok

- Gjenkjøpsavtalen er for lengst ferdig, men vi er fortsatt med verden over til andre land som har kjøpt CV90. Vi beviste at vi er gode nok, forteller Lindberg.

Men ikke alle gjenkjøpsavtaler gir oppdrag utover perioden den var ment å vare. Natech produserte utstyr til Lockheed-Martins våpensystemer på Forsvarets nye fregatter. Men da leveransen var ferdig forsvant amerikanerne som dugg for solen.

- De sa de hadde så mange forpliktelser i andre land, forteller Lindberg.

Natech har sikret seg avtaler til en verdi av 1,1 milliarder kroner, hvis Norge velger JAS Gripen. Kabler og fem nye instrumenter skal leveres til svenskenes nye kampfly. Om få måneder skal regjeringen ta stilling til hvilket fly Forsvaret skal kjøpe, og Natech jobber med å få kontrakter også hos Lockheed-Martin.

Kan ikke konkurrere med Tyrkia

Det er ingen enkel jobb. Dokumentasjonskravet er enormt, og selv de man undertegner en avtale er ikke selskapet garantert arbeid. Da må Natech konkurrere med forsvarsbedrifter i land som Italia, som har en lang industriell tradisjon, eller Tyrkia med sin billige arbeidskraft.

- Vi må konkurrere med alle de andre JSF-landene, og vi klarer ikke å konkurrere på masseproduksjon med land som Tyrkia, sier Lindberg.

JSF-programmet skal produsere mellom 3000 og 5000 F-35-fly. Dermed er de oppe i et volum som kan bli vanskelig for små, norske bedrifter med høyt lønnet arbeidskraft å matche.

Marked preget av proteksjonisme

Ivar Flage, markedssjef i Kongsberg Defence & Aerospace, bekrefter at det ikke holder å være dyktige når man skal levere forsvarsmateriell. Selv ikke for en forsvarsgigant (i norsk sammenheng) som Kongsberg.

- Konkurransedyktige produkter er ofte ikke nok til å vinne kontrakter i forsvarsmarkedet. Det er et marked som preges av proteksjonisme ved egne anskaffelser, sier han.

Han viser til at det er 120 land som praktiserer gjenkjøp i dag, og at de landene som sier de ikke gjør det, gjør det likevel.

- Vi må hjelpe bedriftene ut

Statssekretær i Forsvarsdepartementet Espen Barth-Eide har gjentatte ganger forsikret industrien om at regjeringen ikke kjøper fly uten at det er en god industriavtale i bunn. Han bekrefter at mange store land i stor grad tenker proteksjonisme når de handler forsvarsmateriell.

- Det er åpenbart at det er en rekke forsvarsprodukter amerikanerne kjøper som de kunne kjøpt billigere og bedre i utlandet. Men de gjør det ikke, sa han under et foredrag på Høyskolen i Narvik forrige uke.

- Vi må hjelpe forsvarsbedrifter ut i verden for at vi kan ha en konkurransedyktig forsvarsindustri i Norge. Vi må offensivt hjelpe bedrifter inn i det internasjonale forsvarsmarkedet fordi markedet ikke nødvendigvis slipper norske bedrifter til, legger han til.