OLJE OG GASS

Første Smart-salg

VENTER PENGER: Havyard har designet og skal bygge skipet med Smart AHTS fra Odim dersom finansieringen kommer på plass.
VENTER PENGER: Havyard har designet og skal bygge skipet med Smart AHTS fra Odim dersom finansieringen kommer på plass.

Det nye konseptet for ankerhåndtering, som betyr at kun ett skip behøves for å sette ut ankere og fortøying for borerigger, passer spesielt for dypt vann.

Smart AHTS, som Odim har kalt konseptet, skal installeres om bord i et fartøy Havyard skal levere. Kontrakten er imidlertid avhengig av en finansieringsløsning for verft og rederi.

Forbehold

-Vi håper å få løftet alle forbehold i løpet ev et par måneder, sier administrerende direktør Jogeir Romestrand i Odim til TU.no.

Les om konseptet:

Kontrakten er verdt ca. 320 millioner kroner og med opsjon på levering av enda et komplett system. Romestrand kan ikke si hvilket rederi som har spesifisert Odim AHTS.

– Vi har vurdert godhete og substans i prosjektet og aktøren og føler oss sikre på at dette blir noe av, sier Romestrand.

Dypt marked

Han antyder imidlertid at det er snakk om et norsk rederi. Odim mener at markedspotensialet for systemet er svært bra.

– Vi har gjort studier for Petrobras i Brasil, StatoilHydro på norsk sokkel og Total utenfor Vest-Afrika. Med vårt system kan det spares opp mot 30 dager på oppkobling av rigg. Det betyr store besparelser, sier Romestrand.

Patenter

Det nye systemet for ankerhåndtering basert på vinsjer og systemer som kan håndtere polyestertau i stedet for tunge vaiere og kjetting. Odim har søkt patent på ulike komponenter og utstyr som sammen utgjør Smart AHTS.

Under normale forankringsoperasjoner vil flere ankerhåndteringsfartøyer være i aksjon på samme tid.

Ett skip er nok

Når riggen ankommer riktig sted, går flere ankerhåndteringsfartøyer i gang med å dra ut kjettinger og ankere. Det må flere skip til for å sette ut ett anker, og operasjonen kan strekke seg over flere dager for hvert av åtte ankre.

Odim Smart AHTS bruker ett skip som har med alt den trenger av ankere, kjetting og polyestertau. Ankerne settes ut i riktig mønster før riggen kommer. Det tar kort tid for skipet å koble opp de mye lettere polyestertauene og det kan klare jobben alene.

Lysere utsikter

Romestrand merker tendenser til bedring i markedssituasjonen.

-Det er langt mer som rører seg i markedet nå enn for bare 2-3 måneder siden. Vi fortsetter å jobbe med utvikling av teknologi oljeselskapene skriker etter for å kutte kostnader, sier Romestrand.



Les mer om Smart AHTS her.

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.