ØDELAGT: Begge ankerklørne brakk av under forliset. Ankrene blir grundig sjekket bare hvert 5. år. (Bilde: Kystverket)
HULL: Maskinrommet til Full City ble fylt med vann ved første grunstøting natt til 31. juli. Dermed var det umulig å manøvrere skipet selv om motoren da var startet. (Bilde: Scanpix)
GRANSKER: Kystdirektør Kirsti Slotsvik har satt i gang intern gransking av egne prosedyrer etter Full City-forliset. (Bilde: Tore Stensvold)
MYNDIGHET: - Formelt har Brevik VTS myndighet til å beordre et skip til å forlate en ankringsplass, mener Kystdirektør Kirsti Slotsvik. (Bilde: Tore Stensvold)

Fordeler ikke skyld

  • Industri

Den foreløpige rapporten viser at offiserer og mannskap om bord ikke reagerte fort nok og riktig da skipet begynte å drive mot land.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) påpeker også at det var uklart om skipet eller Trafikksentralen skulle ta affære om været ble for dårlig til å ligge for anker ved Såstein.

Samtidig fortsetter de tekniske undersøkelser av ankeret og ankerklørne som brakk av, samt ankerspill, vinsj, pumper og motorer.

Grundig teknisk sjekk

– Teknisk status på skipet er en del av hele bildet. Men veldig sentralt er rederiets og skipets sikkerhetsstyringssystem, hvilke tiltak som er spesifisert og hvilke som ble gjort og ikke gjort i den kritiske situasjonen, sier avdelingsdirektør William J. Bertheussen i SHT til Teknisk Ukeblad.

Kommisjonen skjærer nå av bruddflatene på ankeret for å ta med til laboratoriet og en metallurgisk undersøkelse. Ankerkloa er brakt til SHT på Lillestrøm.

Gransker bruddflater

– Vi skal finne årsaken til bruddene, men bruddflatene bærer preg av å ha ligget i saltvann en stund, sier metallurg Kåre Halvorsen i SHT. Han er imidlertid sikker på at begge ankerklørne satt på ankeret da det gikk i sjøen.

– Men om ankeret var skadet fra før eller om det er feil i støpegodset eller noe annet, vet vi først når vi har analysert det videre, sier Halvorsen til Teknisk Ukeblad.

Full City ankret opp i dårlig vær torsdag 30. juli ved Såstein, som er godkjent av Kystverket. Værmeldingen varslet opp mot storm i løpet av kvelden.

Skipets mannskap fikk påvist ankringsplass fra Trafikksentralen i Brevik (VTS), og antok derfor at VTS ville varsle dem om å lette anker dersom været be for dårlig.

Ankringsplassen ligger utenfor VTS sitt formelle ansvarsområde, og lot vurderingen være opp til kapteinen.

Intern gransking

Kystverket skal nå se på sine rutiner.

– Vi har allerede satt i gang en intern gjennomgang av relevante forskrifter, prosedyrer og rutiner, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik til Teknisk Ukeblad.

Losoldermann Geir Eikeland påpeker at skipets kaptein har det fulle ansvar for sitt skip og mannskap. Kystdirektøren utelukker likevel ikke at Kystverket har myndighet til å beordre et skip til å forlate en ankringsplass.





Utvider ansvarsområde

Sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen i Kystverket sier at de nå undersøker sine egne prosedyrer og om de ble fulgt.

– Dernest skal vi se på hva vi kan gjøre annerledes. Blant annet vil vi vurdere om Brevik VTS skal få utvidet sitt ansvarsområde til også å gjelde ankringsplassen, sier Dimmen til Teknisk Ukeblad.

SHT-direktør Bertheussen er glad for at Kystverket reagerer så raskt.

– Vi har god dialog med Kystverket og det gleder meg at de har satt i gang intern gransking, sier han.

Minst ett år

SHT-rapporten viser at mannskapet om bord på Full City var klar over at skipet kom i drift og beordret hovedmaskin startet.

Før skipet ble manøvreringsdyktig grunnstøtte det og maskinrommet ble fylt med vann. Deretter grunnstøtte det igjen og ytterligere skadet.

SHT antar at det vil ta et år før de har en endelig rapport klar.

–Jeg vil ikke gå ut med noen anbefalinger nå, men den endelig rapporten vil komme med flere konkrete sikkerhetstilrådinger, sier Bertheussen.