SLEPES: Lasteskipet Korni mistet motorkraft utenfor Lillesand for noen år siden. En sleper ble tatt om bord før skipet gikk på grunn.

Flytter farlig skipstrafikk

  • Industri

Kystverket foreslår å lede risikofylt trafikk langs kysten mellom Røst og Sørlandet i en farled utenfor norsk territorialgrense.

Det skal sørge for at skip i transitt ikke skal havne i fjæresteinen om skipet mister motorkraft og manøvreringsevne. Om det skjer, er det tid nok til å få skip under slep.

Forslaget fra Kystverket må imidlertid godkjennes av FNs internasjonale skipsfartsorgan IMO og sendes på høring.

Hjelper litt

Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen mener dette være et viktig tiltak som vil bidra til å styrke sjøsikkerheten langs kysten og redusere miljøkonsekvensene ved akutte utslipp.

Noen forlis og påfølgende forurensing av hav og strender kunne trolig vært unngått med en slik rute for skip som passerer utenfor Norge på vei mellom utenlandske havner. Imidlertid vil det ikke hindre at skip på vei til eller fra norske havner kan få problemer nær kysten.

Halv risiko

Endring av farled er i tråd med det som ble varslet i forvaltningsplanen for Norskehavet. 1. juli 2007 ble det innført en slik seilingsrute for risikotrafikk i området mellom Vardø og Røst. I en EU-rapport fra i fjor, kommer det fram at en slik omlegging halverer risikokostnader ved seilas i dårlig vær under gitte vindforhold.

Dokumentert

Forslaget er utarbeidet av en bredt sammensatt faggruppe ledet av Kystverket. En ekstern risikoanalyse er gjennomført for å dokumentere effektene av tiltaket.

Regjeringen vil fremme forslaget for FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) våren 2010.