Industri

Flysimulator gir Gripen-piloten rett

ULYKKE: Det svenske forsvaret skal nå gå gjennom utskytningsmekanismen i de såkalte Gripen-flyene.
ULYKKE: Det svenske forsvaret skal nå gå gjennom utskytningsmekanismen i de såkalte Gripen-flyene. Bilde: Frans Dely
Stein Jarle Olsen
24. mai 2007 - 10:35

19. april krasjet et av det svenske flyvåpnets JAS Gripen-fly ved Norrbotten i Sverige.

Piloten ble tilsynelatende skutt ut av redningsmekanismen i stolen uten grunn.

Har testet

Det svenske forsvaret har nå testet utskytningsmekanismen i en simulator. De har kommet frem til at pilotens versjon godt kan stemme, skriver Nyteknik.se.

– Vi kan bekrefte pilotens opplevelse av at man kan få en utskyting av rakettstolen uten at piloten rører håndtaket med hendene. Dette kan skje ved høy G-belastning, sier Agne Widholm.

Han vil likevel ikke presisere hvor høye G-krefter det dreier seg om.

9 G

Gripen-pilotene utsettes maksimalt for 9 G, og det svenske forsvarets Materielverk (FMV) innførte etter ulykken en anbefaling om at grensen skulle settes til 3 G.

Etter ulykken ble det spekulert i om det kunne være pilotens oppblåste G-drakt som hadde trykket opp stolhåndtaket.

– Det finnes mange variabler som kan ha hatt betydning for utskytingen; utskytingsmekanismen, G-drakten, det trange miljøet, pilotens bevegelser og andre ting, sier Widholm.

Svingende rotorarm

Flysimulatoren som ble brukt består av en svingende rotorarm med en cockpit i enden. Her gjenskapes G-kreftene Gripen-pilotene utsettes for.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

Fremover skal den svenske havarikommisjonen utrede hvor mye kraft som kreves på håndtaket for at piloten skal kunne skytes ut av et JAS Gripen C\D-fly. Resultatet av undersøkelsene er ventet i august.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.