Resultatet før skatt er 773 millioner kroner bedre enn samme kvartal i fjor.
Det skyldes hovedsakelig store porteføljegevinster. Driftsresultatet står på stedet hvil.
Solid omsetningsøkning
Driftsinntektene til Orkla-konsernet har økt formidabelt, fra 12,7 milliarder kroner i 2006 til 17,8 milliarder i år.


Denne økningen tilskrives aluminiumsvirksomheten.
Orkla og Alcoa slo seg sammen i slutten av andre kvartal, slik at Sapa nå er verdens største aluminiumsprofilselskap.
Alcoa har bidratt med 4,6 milliarder omsetningskroner i Orklaregnskapet.
Skrur opp prisene
Orkla Materials leverer et resultat på linje med fjoråret, 402 millioner kroner. Markedet er godt, men høyere råvarepriser og ugunstig valutautvikling trekker ned.
Kombinasjonen sterk krone og svak dollar er dårlig nytt for både Elkem og Borregaard.
Det samme gjelder for matvareproduksjonen i Orkla. Driftsinntektene for Orkla Branded Consumer Goods sank fra 668 til 556 millioner kroner, en nedgang på 11 prosent. Nå varsler konsernet tiltak for å bringe lønnsomheten tilbake i Orkla Foods.
Tiltakene som trekkes fram er restrukturering, intensiverte forbedringsprogrammer og ikke minst: prisøkning.