SMM / HAMBURG: Dermed er det tre norske systemer med slik godkjenning.
Snart blir alle skip pålagt å installere systemer som tar livet alle organismer i ballastvannet. For budet skal hindre spredning av organismer som kan forstyrre den naturlige balansen i marint liv.
– Det var godt å få godkjennelsen, sier salgsdirektør for Nord-Europa, Arnstein Stavnheim i Wilhelmsen Ships Equipment (WSE) til Teknisk Ukeblad. Nyheten slippes på verdens største shippingmesse, SMM i Hamburg i dag.
Fullskala
Ballastvannsystemer som skal godkjennes av IMO, må gjennom omfattende tester over et par år, også fullskalatester. WSE var sikre på at de siste prøvene fra ballsttankene ville vise at teknologien fungerer.
Det siste halve året har et fullskalaanlegg blitt testet om bord på MV Toronto. Prøvene fra ballastvann ble sendt inn i juli. Nå i september kom IMO-papirene i retur med godkjentstempel.
Ordeboka fylles
WSE har allerede sikret se flere leveranser, blant annet til fire skip i Wilhelmsen-flåten som nå bygges i Korea.
– Systemet er skalerbart og kan dermed passe i så å si alle skipstyper og størrelser, sier Stavnheim.
– Vi har derfor ikke peilet oss inn på kun ett markedssegment, mener vil ta opp konkurransen over hele spekteret av størrelse, sier han.
Tankermarkedet
Norske Oceansaver har sikret seg et forsprang på levering av systemer til store tankskip. Ordreboka deres er allerede på 350 millioner kroner.
Norske Optimarin har et system som kan tilpasses fra små til større skip, men er ikke fokusert på tankskip. Selskapet har levert anlegg til ti skip.
Fire trinn
WSE-systemet Unitor Ballast Water Treatment System (UBWTS) er basert på behandling av inntaksvannet i en kombinasjon av fire teknikker.
I hovedsak består prosessen av kavitasjon, sterilisering og fysisk separasjon. I tillegg blir noe av vannet tilført ozon. Dermed skal ballastvannet være innfor de krav IMO setter.
Kapasitet
Anleggene kan ha kapasitet på mellom 150 og 4000 kubikkmeter pr. time. Trengs det enda høyere kapasitet, kan flere anlegg på 4.000 m3/hr kobles sammen. Kraftbehovet er på 45 kW for det største anlegget.
– Ozon-tilsettingen gjør at vi også kan ta knekken på organismer i brakkvann og ferskvann, sier Stavnheim.
Et automatisk styringssystem sørger for at dannelsen av sodium hypokloritt (NaClOl) og uttrekk av ozon skjer i riktig mengder. Levetiden på slitasjekomponenter er avhengig av riktig vedlikehold og drift.
– Vi legger vekt på at utstyret må være enkelt å bruke for mannskapet på skipene. Den kompetansen har vi lagt stor vekt på under utviklingen, sier Stavnheim.