Europeisk bilindustri i endring

ELEKTRISK: Carl Peter Forster og Martin Hacht viste frem Opels nye Ampera.
ELEKTRISK: Carl Peter Forster og Martin Hacht viste frem Opels nye Ampera. (Bilde: Trond Gram)
  • Industri

FRANKFURT: Konsolideringen i europeisk bilindustri skyter fart.

All historie har en begynnelse og all historie har et mål, proklamerte Opel da de lanserte sin nye elbil Ampera under bilmessen i Frankfurt, som åpnet for pressen tirsdag.

For Opel var dette kanskje ekstra sant denne dagen. Det canadiske bildelselskapet Magma kjøper majoriteten av aksjene i den tradisjonsrike tyske bilprodusenten fra kriserammede General Motors.

– Milepæl i Opels historie

– Siste uke var en milepæl i Opels historie. 55 prosent av selskapet kjøpes av et konsortium ledet av Magma. Vi i Opel hilser denne beslutningen velkommen, sa GMs Europa-sjef Carl Peter Forster da Opels nye bilmodeller ble presentert.

Dagen før ble det kunngjort at 10.500 av totalt 50.000 jobber forsvinner fra fabrikker i Tyskland, Belgia og Storbritannia. Konsolideringen i bilindustrien, som er tydelig på messen her i Frankfurt, har sine offer.

Forster rettet en takk til politikere i Tyskland og andre europeiske land som har bidratt til en løsning for det tradisjonsrike bilselskapet, men fra politisk i Storbritannia og Belgia hold ble det uttrykt bekymring for at tyske jobber spares i restruktureringen.

Færre biler i Belgia?

Blant fabrikkene som er i fare er fabrikken i belgiske Antwerpen. Over 2500 jobber kan forsvinne derfra, noe som fikk belgiske politikere til å ordne et møte med Neelie Kroes, EU-kommisjonens konkurransekommisjonær. Hun uttalte, ifølge Financial Times, at hun kommer til se nærmere på hvordan Tyskland har strukturert lånegarantiene som står bak Magma-avtalen.

– Ved nærmere ettersyn er jeg overbevist om at situasjonen ved fabrikken i Antwerpen er bedre enn ved flere av de tyske fabrikkene, uttalte statsminister i den belgiske regionen Flandern, Kris Peeters, ifølge avisen.

Tilbake i Frankfurt kunne ikke Forster få fullrost avtalen nok, og til kritikere hadde han kun en ting å si:

– La oss gjøre jobben vår og vise hva vi kan.

Konsolidering i bilindustrien

Forster representerer også en annen bilprodusent som selges. Koenigseggs kjøp av Saab er mye omtalt i norsk presse og er i ferd med å bli fullført med kinesiske BAIC på laget. På Frankfurt-messen er samtalene mellom bilselskapene mange.

Geely Automotive har lagt inn et bud på Ford-eide Volvo, og i en industri som er rammet av mye overkapasitet er fusjon og strategisk samarbeid lett å ty til. BMW skal ifølge Reuters ha hatt samtaler med den franske bilfabrikanten PSA, som står bak Peugeot og Citroën, om et samarbeid om utvikling og kjøp av deler.

Mens styreleder i VW, Ferdinand Piech, er åpen for muligheten for at selskapet kan ta over Porsche, som dermed vil bli VWs tiende bilmerke, ved siden av merker som Seat, Audi og VW.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå