INDUSTRI

– Elbiler er framtida vår

TAKLØS KOMPETANSE: Valmet Automotive har tidligere markedsført seg med sin kompetanse på cabrioletbygg. Denne prototypen på en takløs Fisker Karma, med navnet Sunset, bygget de i fjor. Nå er det elbilkompetanse finnene satser på. Blant annet ved å produsere nettopp denne ladbare hybriden.
TAKLØS KOMPETANSE: Valmet Automotive har tidligere markedsført seg med sin kompetanse på cabrioletbygg. Denne prototypen på en takløs Fisker Karma, med navnet Sunset, bygget de i fjor. Nå er det elbilkompetanse finnene satser på. Blant annet ved å produsere nettopp denne ladbare hybriden. Bilde: Per Erlien Dalløkken
Per Erlien Dalløkken, Camilla AadlandPer Erlien Dalløkken, Camilla Aadland
23. apr. 2010 - 10:51

NYSTAD: Valmet Automotive har gjort et strategisk valg om å satse på elbilproduksjon.

Les også:

Fabrikken startet med Saab-produksjon på slutten av 1960-tallet. I dag produserer fabrikken Porsche Boxster og Cayman, men denne kontrakten har de mistet til konkurrenten Magna Steyr, som overtar produksjonen i 2012.

Fabrikken startet med Saab-produksjon på slutten av 1960-tallet. I dag produserer fabrikken Porsche Boxster og Cayman, men denne kontrakten har de mistet til konkurrenten Magna Steyr, som overtar produksjonen i 2012. FOTO: Per Erlien Dalløkken.



Satser på el

Valmet Automotive produserer Think City og den danske elektriske golfbilen Garia, samt at de i løpet av 2010 starter produksjon av den amerikanske ladbare hybriden Fisker Karma.

– Vi har som mål å være det beste eksterne alternativet for enhver bilprodusent. Men vi tror at vår framtid er grønn og satser nå på elbiler, sier avtroppende direktør for forretningsutvikling, Hannu Berger.

Ifølge ham har anlegget kapasitet til å produsere om lag 100.000 biler i året på tre skift. Selv om volumet i 2009 lå langt lavere enn dette, på cirka 13.000 Porscher og noen titalls elbiler, er det lite realistisk å tro at Think, Fisker og Garia alene kan fylle denne kapasiteten.

Derfor jobber Valmet Automotive på spreng for å hente inn nye kunder, og helst dem som har elektrisk drivlinje. Denne nye posisjoneringen innenfor elbilindustrien ønsker finnene å vise fram, i håp om å kapre nye kunder. Det var også hensikten med elbilkonseptet «Eva», laget i samarbeid med Nokia og Fortum og som ble vist fram på Genève-bilmessen i februar.

ELSATSING: Hannu Berger sier at elbilproduksjon blir et satsingsområde framover for Valmet Automotive. Spesielt når Porsche forsvinner om et par år.
ELSATSING: Hannu Berger sier at elbilproduksjon blir et satsingsområde framover for Valmet Automotive. Spesielt når Porsche forsvinner om et par år. Per Erlien Dalløkken

Personlig initiativ

– Vi har flinke, velutdannede, erfarne og motiverte folk. Det er nøkkelen til høy kvalitet og produktivitet, sier Berger og viser til at Valmet Automotive-staben i to år på rad nå blitt kåret til de mest innovative, basert på personlige initiativ til kvalitetsforbedringer av JTO School of Management. Nærmere 40 prosent av de ansatte er kvinner.

Også Think-sjef Richard Canny bekrefter finnenes skyhøye kompetansenivå.

– Man skal ikke undervurdere hva dette har å si, også for Think City. De lyktes både i å sette opp produksjonen uhyre raskt, og de bygger kvalitet, sier han.



Forsinket Fisker

Den ladbare hybriden Fisker Karma skulle etter de opprinnelige planene settes i produksjon i vår/sommer. Nå opplyser Valmet at de første bilene skal leveres fra fabrikken i desember i år, med oppstart av serieproduksjon i 2011.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.