LOKALT: Rolls-Royce i Ulsteinvik produserer framdriftssystemer på løpende bånd. Dette er en baugpropell som blir liten i forhold til propellene til rigger. (Bilde: Tore Stensvold)
UNDER: Thrustere fra Rolls-Royce for montering under skroget for framdrift og DP. (Bilde: Rolls-Royce)

Driver fram boreskip

  • Industri

I en oppsamlingsmelding, konstaterer selskapet at de har fått ordrer for framdriftsutstyr, propeller og thrustere til en hel rekke ulike rederier og verft i løpet av første halvår.

Fartøyene bygges ved verft i Asia for rederier og riggeiere som Sea Drill, Pacific Drilling, Noble, Ocean Rig og Pride.

Flere thrustere

Hvert skip skal ha flere propeller og systemer, både for framdrift og dynamisk posisjonering (DP). Hver thruster kan ha effekt på mellom 4,5 og 5 MW.

Ifølge direktør for offshoresegmentet i Rolls-Royce, Anders Almestad, er konkurransen i markedet blitt tøffere.

Må innovere

– Rolls-Royce fortsetter å vinne kontrakter i et mer konkurranseutsatt marked. De siste ordrene viser at vi kan vinne ved å levere innovative og svært effektive framdriftssystem til en rekke ulike spesialfartøy i offshoremarkedet, sier Almestad.

Ifølge en pressemelding fra Rolls-Royce skal kundene bruke sine skip og rigger på store havdyp. Det er også knyttet flere opsjoner til noen av kontraktene.