Forsvarskomiteen lot seg overbevise om at F-35 er det beste kampflyet på sin tur i USA. (Bilde: Lockheed Martin)

- Det beste flyet

  • Industri

– Teknologisk er det amerikanske flyet det beste flyet, sier Bjørn Jacobsen (SV), selv en svoren tilhenger av det svenske kampflyet JAS Gripen.

Les også: USA satser mer på F-35

– Det er et fantastisk fly når vi nå har fått sett det på nært hold og gått gjennom det tekniske. Vi har hatt møte med den amerikanske prosjektlederen og jeg er imponert over dette flyet, forteller Per Ove Width (FrP).

Sammen med resten av forsvarskomiteen var Width og Jacobsen før påske på reise i Washington og Fort Worth, hvor kampflyet F-35 skrus sammen.

Betalt for å skryte

– Vi hadde en lang samtale med testpiloten, som naturligvis skrøt av flyet, det er han jo betalt for å gjøre, men jeg fikk inntrykk av at dette flyet er veldig bra, sier Width videre.

Han legger til at amerikanerne selv satser på dette flyet, og legger samtidig produksjonen av det teknisk mer avanserte F-22-flyet på is.

– De satser ikke på noe som ikke er bra. Men vi skal være oppmerksom på at vi ikke får det samme flyet som amerikanerne får. Vi får ikke den samme teknologien som de kjøper. Det dreier seg om amerikansk proteksjonisme. Men det visste vi jo da vi kjøpte flyet, legger han til.

Usikkerhet rundt pris

Men det er likevel en del usikkerhet og spørsmål som ikke er besvart, selv etter at norske forsvarspolitikere har turnert USA.

Les også: Skal vente på endelig kampflypris

– Vi har fått et tilbud som er så godt at vi knapt trodde det selv. Det er ingen tvil om at 18 milliarder kroner i innkjøp er lavt priset, men vi fikk ikke noe godt svar på pris knyttet opp til vedlikehold, eller hvor mange fly som blir produsert, sier Jacobsen.

Han legger til at nå skal regjeringen forhandle videre i to år, og komme tilbake til Stortinget med et tilbud som er mer konkret.

– Blant annet må det fastsettes mer hva levetidskostnadene vil innebære, sier SV-representanten.

Ryddes av veien

Aps Signe Øye tror at mye av usikkerheten rundt prisen vil være ryddet av veien før Norge skal skrive kontrakt om noen år.

Jacobsen viser til at kostnaden er knyttet til hvor mange fly amerikanerne kjøper, og hvor mange fly som produseres totalt. Selv om F-35 vil produseres i et mye større antall enn JAS Gripen, vil Jacobsen ha en kontrakt hvor hvis antallet blir lavere enn antatt, skal ikke det koste norske skattebetalere noe.

– Tilbudet vi får må stå ved lag, sier han.

Han vil ha dessuten ha svar fra regjeringen på hvorfor det er så stor forskjell mellom den norske måten og den svenske måten å regne pris på. Etter at svenskene kom med sitt tilbud, var det mange som ble overrasket over at det lå høyere i pris enn amerikanernes.

Arrangerer høring

– Vi var i Sverige for 14 dager siden og det er en forskjell på nesten 80 milliarder kroner på svensk og norsk måte å regne tilbudet på. Det henger noe uavklart ved den svenske prisen. Det er enorme sprik i hvordan man tolker tallene og det må vi gå enda mer inn i, sier Jacobsen.

Les også: Svensk innrømmelse:<br/> – Gripen passer ikke Norge

24. april arrangerer komiteen høring hvor svensker, amerikanere og nordmenn får si så mye de vil om denne saken.