RASK: Mie Mols tilbakelegger Odden - Ebeltfot på 45 minutter. Toppfart er 45 knop. (Bilde: Mols-Linien)

Dansker på norsk gass

  • Industri

"Mai" og "Mie Mols"

  • Lengde: 76 meter
  • Bredde: 23 meter
  • Kapasitet, bildekk: 120 personbiler
  • Kapasitet, salongdekk: 450 personer
  • Hastighet: 45 knop (84 km/t)
  • Overfartstid: Ca. 45 minutter
  • Motorkraft: 33.000 HK
  • Hovedmaskiner: General Electric gassturbiner
  • Verft: Danyard, Aalborg, Danmark

Mai og Mie tilbakelegger turen mellom Odden og Ebeltoft på ca. 45 minutter. De seiler også på skift ruten Odden-Århus (65 min). Ferjene kalles den ”flytende Kattegat-bro”.

Kilde: Mols-Linien

Penger og miljø blir spart når Mols-Linien bygger om to av sine Seajet hurtigbåter med toppfart over 40 knop.

Mols-Linien bruker 40 millioner kroner på å bygge om ferjene. Gasslager og bunkringsstasjon på land kommer på 100 millioner kroner. Lageret vil få påfyll jevnlig med LNG-skip med ca. 5.000 m3 gass fra Norge og selskapet Gas Nord.

Ferjene trafikkerer strekningene Odden – Ebeltoft og inngår i en skiftordning på ruten Odden – Århus.

Miljø og besparelser

Ombyggingen skal gi 30 prosent redusert CO2-utslipp, det vil si rundt 25.000 tonn, og rundt 40 prosent mindre NOx-utslipp fra de to ferjene. Svovel- og partikkelutslippet blir nær null.

Administrerende direktør Preben Wolff i Mols-Linien venter at politikerne vil innføre CO2-avgift og vil være føre-var og sikre selskapet for framtiden, ifølge Berlingske Tidende. Ferjene skal være ferdig ombygget og terminal på plass 18 måneder etter at beslutning er tatt og tillatelser i orden. Mols-Linen håper det rekker det i løpet av 2011.

Etableringen av gasslageret krever imidlertid tillatelse fra kommunen, Sjøfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen.

Gas Nord har ifølge Mols-Linien tilbudt seg å være med på finansieringen av anlegget for å komme inn på markedet.

Ferjene bytter ut diesel med flytende naturgass som drivstoff til sine gassturbiner, opprinnelig designet for de amerikanske jagerflyene F-18 Super Hornet og F-117 Stealth, skriver danske Ingeniøren. Turbinene har en samlet effekt på 25 MW.

DUELL: Australskbygd Incat bak og danskbygget Seajet i hver sin retning. Sistnevnte bygges om for gassdrift.
DUELL: Australskbygd Incat bak og danskbygget Seajet i hver sin retning. Sistnevnte bygges om for gassdrift. Mols-Linien

Nye skip

Mols-Liniens planer for bruk av naturgass er delt i to faser: Første fase er en oppgradering av de to nåværende seajetferjer til LNG. Neste fase er prosjektering av framtidas hurtigferjer som skal erstatte dagens Seajet. De nye ferjene planlegges med LNG-drift med motorer som yter 45 MW og har dobbelt så stor kapasitet.

Skipene planlegges med gassturbiner. Totalvekt av motorene blir ca. 225 tonn. Dersom skipene skulle bygges med vanlige stempelmotorer for gassdrift, vile vekten bli rundt 800 tonn. Ifølge dansken ville CO2-reduksjonen med stempelmotorer kun bli på ca. 15 prosent. Gassturbinene er også de eneste som klarer yte nødvendig motoreffekt uten lasteevnen reduseres vesentlig, skriver Ingeniøren.

Enkel ombygging

Maskinsjef Dan H. Nielsen i Mols-Linien sier at det er mange fordeler med å gå over til gassdrift. Blant annet blir vedlikeholdet billigere og enklere. Maskinsjefen slipper å bekymre seg over dieselolje som frigjør metaller som gradvis ødelegger turbinbladene.

KRAFT: Fergen Mai og søsterskipet Mie Mols er utstyrt med GE gassturbiner som nå går på diesel.
Maskinsjef Dan H. Nielsen i Mols-Linien sier at det er mange fordeler med å gå over til gassdrift. Blant annet blir vedlikeholdet billigere og enklere. Maskinsjefen slipper å bekymre seg over dieselolje som frigjør metaller som gradvis ødelegger turbinbladene. KRAFT: Fergen Mai og søsterskipet Mie Mols er utstyrt med GE gassturbiner som nå går på diesel. Mols_linien

Den største ombyggingsjobben er å sette inn isolerte tanker for LNG som holder gassen på – 163 grader. I tilleggs skal det monteres doble framføringsrør. Turbinene utstyres med duel-fuel-dyser slik at de også kan gå på diesel om noe skulle gå galt med gassanlegget. Ifølge maskinsjefen blir ferjene 25 tonn tyngre etter ombyggingen.

Trygt

Det internasjonale regelverket for hurtigbåter, IMOs HSC kode, er ikke tilpasset LNG-drift for denne skipstypen. Mols-Linien håper reglene for LNG-drift av passasjerferjer kan tilpasses og påpeker at Det Norske Veritas ser på LNG som trygt drivstoff

Naturgass antennes ved 550 – 600 grader C mot 270 grader C for diesel. Den øvre og nedre eksplosjonsgrense er nesten identisk, 5 – 15 prosent for gass og 3 – 12 prosent for dieselolje. Maskinsjefen påpeker også at gass er lettere enn luft og vil stige til værs i tilfelle lekkasje.