INDUSTRI

Danskebåt-brannen skal granskes

17. nov. 2010 - 11:52

Danske sjøfartsmyndigheter starter nå arbeidet med å finne ut hva som skjedde da det brøt ut brann om bord i Pearl of Scandinavia.

Bakgrunn: Brann på danskebåten

Står klare

Passasjerferja kommer til den danske hovedstaden København klokken 12 onsdag, og den danske Søfartsstyrelsen starter umiddelbart arbeidet med å undersøke brannen.

– Når skipet kommer til København, går Søfartsstyrelsen om bord med et team for å undersøke og føre tilsyn med skipet. Vi skal se på hva det er av skader, og hva som må ordnes før det kan settes i drift igjen, sier tilsynssjef Lars Nielsen i Søfartsstyrelsen i Danmark til NTB.

– Søfartsstyrelsen har også en oppklaringsenhet, som går om bord for å undersøke årsaken til brannen, legger han til.

Både tilsynsgruppen og oppklaringsenheten vil allerede onsdag gjennomføre undersøkelser av brannen, som ble oppdaget ved at det var røykutvikling om bord.

– Sannsynligvis vet vi mer allerede i ettermiddag eller i morgen, men rapporten fra oppklaringsenheten tar litt mer tid, slår Nielsen fast.

Brann i bil

Det var onsdag morgen klokken 6.20 at det brøt ut brann om bord i ferja, som fraktet 490 passasjerer og 161 besetningsmedlemmer og var på vei fra Oslo til København. Brannen ble slukket omkring en time senere, og ingen personer ble skadd.

– Vi vet at brannen startet i en personbil på vogndekket. Alle alarmsystemer ble satt i gang, og brannslukning begynte. Brannen ble deretter slukket, sier informasjonssjef Gert Jakobsen i selskapet DFDS til NTB.

– Passasjerene ble samlet slik at man kunne informere dem og forberede en hurtig evakuering om det skulle bli nødvendig. Alt foregikk stille og rolig om bord, sier han.

Nielsen i Søfartsstyrelsen bekrefter hendelsesforløpet.

– Det var mindre problemer med skipets styring etter brannen, men det er avhjulpet. Alle andre funksjoner er intakte, ingen ble skadd og det er ikke farlig gods om bord i skipet, sier han.

– Rolig om bord

Norske Johnny Vaaga, som var om bord i skipet, er full av lovord om hvordan hendelsen ble håndtert av mannskapet. Han forteller at svenske brannmannskaper og røykdykkere kom til Pearl of Scandinavia for å slukke brannen, og at DFDS-båten ble fulgt av svenske kystvaktskip.

Passasjerene ble i ordnede former ble ført opp til 7. dekk, men etter hvert begynte det å sive inn røyk og de ble flyttet opp ett nivå.

– Det første man tenker på er katastrofer som Scandinavian Star og Estonia. Men dette taklet mannskapet veldig profesjonelt. Det var ikke noe panikk noe sted, og alt foregikk i ordnede former, sier han til NTB.

Pearl of Scandinavia befant seg 2,5 nautiske mil nordvest for Kullens fyr i Höganäs i Skåne da det begynte å brenne.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Sjeldent scenario

Brannmannskaper både fra Sverige og Danmark ble brakt til skipet med helikopter. Fem helikoptre, tre danske og to svenske, sto klare til å innlede evakuering dersom det skulle bli nødvendig. Dessuten var to svenske kystvaktfartøy, to sjøredningsfartøy og en losbåt i nærheten.

Lars Nielsen i Søfartsstyrelsen sier alt tyder på at prosedyrene om bord har virket slik de skulle da brannen ble oppdaget.

– Brann i biler på et vogndekk er et scenario som inngår i beredskapen, men det skjer heldigvis relativt sjelden. Men man kan aldri gardere seg mot at det bryter ut brann i en bil, sier han til NTB.

DFDS bekrefter at onsdagens avgang fra København til Oslo innstilles, fordi det ikke kan skaffes en erstatningsferje på så kort varsel.

Opprinnelig skulle ferja ankomme den danske hovedstaden klokka 9.30 onsdag morgen. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.