MOTOR

Dansk Think-krangel

NOMINERT: Think City var nominert i transport-kategorien, men nådde ikke opp - og ble slått av en kabelbane.
NOMINERT: Think City var nominert i transport-kategorien, men nådde ikke opp - og ble slått av en kabelbane. Bilde: Think
Jannicke Nilsen
29. juli 2008 - 10:25

København kommune har satt av 150 millioner kroner til å bli "verdens miljømetropol, og 14 millioner av potten skal gå til klimavennlige kjøretøyer.

H2 Logics elbiler er valgt ut, og leverandøren opplyser at det blir snakk om å velge mellom bilmerker som norske Think eller franske Mega, ifølge danske Ingeniøren.

Ifølge nettavisen skal Think ligge godt an.

Lengre kjørelengde

Danskene vurderer imidlertid å oppgradere Think-bilen med brenselsceller, slik at kjørelengden økes fra 180 til 240 kilometer per opplading.

Det har ført til en diskusjon mellom blant annet H2 Logic og den danske Elbilkomitè om hvor miljøvennlig hybridbilene da egentlig blir.

Rene elbiler vil nemlig koste mindre og være mer miljøvennlig enn de oppgraderte elbilene.

Kostbare mil

Danskene kan få en Think-bil for rundt 180 000 danske kroner, men prisen stiger til mellom 750 000 og en million kroner per bil når den oppgraderes med brenselsceller.

Hvor mye mindre miljøvennlige el-bilene blir, er ikke danskene enige om.

Dansk Elbilkomitè har presentert beregninger som anslår at Think-hybridene vil slippe ut 130 prosent mer CO2 enn en effektiv dieselbil som Toyota Ayogo.

H2 Logic parerte med beregninger som viste at hybridbilene derimot slipper ut 99 prosent mindre CO2 enn dieselbilen.

Forurenser mer

Diskusjonen går ikke uventet ut på hvilke elementer som skal med i beregningene.

Isolert sett forurenser hybridbilen 150 prosent mer enn en dieselbil når den kjøres på brenselsceller, ved at den slipper ut 338 gram CO2 per kilometer. På batteri, forsynt med fornybar energi, er tallet kun 3,1 gram CO2.

Den danske professoren Søren Knudsen Kær ved Alborgs institutt for energiteknikk går likevel langt på vei god for regnestykket fra leverandøren.

Støtter hybridbilen

Professoren fikk i oppgave å ettergå beregningene, og mener at alt i alt så kommer hybridbilene bedre ut av klimaregnskapet - selv om han framholder at det er mange ulike måter å regne på.

Det siste regnestykket fra H2 Logics er er et såkalt well-to-wheel-regnestykke, hvor CO2-utslipp for alle ledd av produksjonen er inkludert.

H2 Logics regnestykke inkluderer også blant annet grønne sertifikater, som København kommune har kjøpt inn i forbindelse med prosjektet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.