Skipet er designet av Wärtsilä Ship Design og skal bygges ved Kleven Maritime i Ulsteinvik.
Gass og diesel
Forsyningsskipet er av typen VS 499 LNG PSV og har en lengde på 89,6 meter, bredde på 21 meter og et dekksareal på 1030 m². Dødvekten er på om lag 6 500 tonn.
Rem Offshore velger motorer som kan gå på både gass og diesel, dual fuel. Skipet bygges til lett isklasse (Ice C), og får utstyr for oljeoppsamling (Oil Rec NOFO 2009) og utstyr for redningsoppdrag (Standby Vessel).
Kleven Verft har allerede to skip under bygging for Rem Offshore, og til sammen har Kleven Maritime tidligere levert 11 fartøy til rederiet.
3,3 milliarder
Med denne kontrakten har Kleven Maritime en ordrereserve på ni skip til en samlet verdi av 3,3 milliarder kroner.
Administrerende direktør Ståle Rasmussen ved Kleven Maritime er svært glad for å ha halt i land kontrakten.
– Kontrakten bekrefter Kleven Maritime sin posisjon både som ledende leverandør av gassdrevne fartøy og som landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Kontrakten er òg et eksempel på at nært og godt samarbeid med kunder over lang tid, slik som med Rem Offshore, gir gode resultater for alle parter, sier Rasmussen.
Bygger mer i Norge
Kleven har tidligere levert fem skip med gassdrift, og har tre til i ordreboken for levering framover.
Omfattende robotisering og effektivisering har gjort at Kleven Maritime går mot strømmen og bygger en stadig større del av skipene i Norge.
– Vi har tro på markedet framover og ønsker å satse videre – gassframdrift er miljøvennlig og framtidsrettet. I tillegg har den nye båten gode kapasiteter for lasting både på og under dekk, sier skipsreder Åge Remøy i en kommentar.