STX Europe har designet og skal bygge skipet for Solstad.
Skroget bygges ved verftsgruppens skrogverft i Romania, mens utrustning skjer ved STX Europe Langsten.
Lang LNG-erfaring
Sjef for STX Europes avdeling for offshore og spesialskip, Roy Reite, sier ifølge en pressemelding at kontrakten bekrefter deres posisjon som bygger av miljøvennlige skip. STX Europe – tidligere Aker Yards, har bygget flere LNG-drevne ferjer og offshoreskip.
-Vi har allerede en sterk referanseliste å vise til innen LNG-skip. Nå gleder vi oss til å utvikle dette skipet sammen med Solstad, sier Reite.
Ny drivstofftank
Vanligvis har LNG-tankene vært såpass store og plasskrevende at det har gått ut over lastkapasiteten. STX Europe har utviklet en ny tank som krever mindre plass og som plasseres i skipet slik at lastkapasiteten blir større enn på tilsvarende skip, skriver STX Europe.
Skipet bygges for å kunne bruke både naturgass (LNG); biodrivstoff og vanlig marin diesel. Skipet bygges etter DNVs klasse Clean Design.
Levering 2011
Designen har fått navnet STX Europe PSV 12 LNG. Det bygges også for å kunne brukes i redningsoperasjoner, mannskapsberging og oljeoppsamling.
Kontrakten er verdt ca. 450 millioner kroner. Levering er avtalt til siste kvartal i 2011.