Rolls-Royce følger dermed i kjølvannet til Ulstein Design som har tegnet flere av skipene som nå bestiller utstyr fra Rolls-Royce Marine.
Rolls-Royce-kontrakten omfatter thrustere for framdrift og manøvrering og kontroll- og automasjonssystem for dynamisk posisjonering.
Norske bak scenen
Skipene er bestilt av henholdsvis norske Siem Consub og brasilianske Companhia Brasileira de Offshore (CBO).
Tre av skipene bygges av STX Promar og fire ved Alianca skipsverft. To av skipene som bygges ved STX Promar er kontrahert av Siem Consub. Det tredje skal ees av Deep Sea Supply. CBO har bestilt skipene fra Alianca.
Arbeid i Norge
For Rolls-Royce har kontraktene en verdi på 150 millioner kroner. Det meste av utstyret skal leveres i 2010 og 2011, og vil bli produsert ved Rolls-Royce-anleggene i Ulsteinvik og på Longva, opplyser selskapet i en pressemelding.
Ulstein opplyste i desember at selskapet skal levere designpakker til CBO for fire forsyningsskip, to Ulstein PX 105 og to litt større med design PX 106, alle med X-Bow.
Offshore vokser i Brasil
Både Ulstein-konsernet og Rolls-Royce peker på at Brasil-markedet blir stadig viktigere. Brasilianske myndigheter krever betydelig lokalt innhold for leveranser til offshoreutbygginger, slik Norge gjorde i tidlig fase av oljealderen.
– Brasil vil trolig være det viktigste enkeltmarkedet globalt innen offshore i åra som kommer. Det skal byggs et betydelig antall skip og rigger de neste fem åra, og brasilianske myndigheter har klare ambisjoner om at en stor del av disse skal bygges lokalt i Brasil. Derfor setter Rolls-Royce nå inn store ressurser på å styrke vår posisjon i dette markedet. Blant annet åpnet vi et helt nytt service- og reparasjonsverksted i Niteroi utenfor Rio de Janeiro i 2009, sier direktør for Offshore Propulsion i Rolls-Royce Marine, Helge Gjerde.
Flere etableringer
Også Ulstein har flagget en opptrapping i Brasil, der flere norske offshorerederier allerede har fått kontrakter. Ulstein etablerte seg i Brasil i 2005, men øker nå innsatsen. Brasil har planer om å doble olje- og gassproduksjonen i løpet av ti år.
STX Europe, tidligere Aker Yards, har allerede betydelig skipsbyggingsaktivitet i landet, bygget opp med norsk kompetanse.
STX Europe kjøpte i 2001 verftet Niteroi og har siden den gang levert over 20 offshoreskip, både forsyningsskip, ankerhåndteringsskip og kabelleggingsfartøy. STX har i tillegg planer om å bygge opp et nytt verft sammen med partneren PJMR i Fortaleza, i den brasilianske staten Ceará.