INDUSTRI

Bør evaluere Expo-satsing

EXPO 2010: Snart tre millioner kinesere har stått i kø for å se den norske paviljongen i Shanghai. Norske statsråder og norsk næringsliv håper kontakten ender med en frihandelsavtale. Foto: Kristin Welle-Strand
EXPO 2010: Snart tre millioner kinesere har stått i kø for å se den norske paviljongen i Shanghai. Norske statsråder og norsk næringsliv håper kontakten ender med en frihandelsavtale. Foto: Kristin Welle-Strand
Tormod Haugstad
4. okt. 2010 - 10:22

Norge bruker over 150 millioner på et halvt års utstilling under Expo 2010 i Shanghai. Dette er tidenes største verdensutstilling der 192 land har bygd sine egne paviljonger. Over 2.5 millioner kinesere har besøkt den norske utstillingen.

De kinesiske arrangørene har revet en hel bydel med over 18 000 mennesker for å rydde plass til Expo. For Kina er dette et utstillingsvindu for å vise resten av verden at landet er blitt verdens nest mektigste økonomiske stormakt.

Stor mulighet

For Norge og alle andre land gir Expo en stor mulighet til å eksponere seg for et marked i eventyrlig vekst. I denne sammenheng blir ikke 75 millioner fra regjeringen og tilsvarende fra næringsliv og forskning mye penger.

Relasjonsbygging er nødvendig for å etablere et samarbeid mellom norske og kinesiske bedrifter, og den norske paviljongens business-senter har daglig blitt brukt til møter og seminarer.

Da Teknisk Ukeblad besøkte Expo, fikk vi se at Norges konsept skiller seg ut. Våre naboland har for eksempel satset på en enkel bygningskonstruksjon med film og interaktive installasjoner, mens vi har valgt å bygge en paviljong av furu og bambus ved hjelp av limtreteknologi.

Les reportasjen: Norsk tresuksess i Shanghai

Kritikk

Medlemmer av Stortingets næringskomite har kritisert den norske utstillingen.

Noen skjermer som viser norsk hverdagsliv og salg av akevitt og troll kan virke kjedelig og ynkelig hvis man sammenlikner med aktiviteten i andre lands paviljonger.

Les saken: – Norge har mer enn øl og akevitt

Frihandel

Vannrenseanlegget har vært populært, mens den arktiske delen i perioder har smeltet bort. Ikke som et symbol på klimaendringer, riktignok, men fordi det har vært opp til 35 varmegrader utenfor paviljongen.

Norge burde fokusert langt sterkere på de bransjene hvor vi er ledende når det gjelder teknologiutvikling, for eksempel offshore. Tatt i betraktning at næringsminister Trond Giske og regjeringen jobber for å få Europas første frihandelsavtale med Kina burde utstillingen vist mer av norsk næringsliv og mindre av norsk natur.

Norge har allerede bestemt seg for å delta på den neste Verdensutstillingen i Korea i 2012. Dette er en såkalt B-utstilling som betyr at dimensjonene er mindre og landene slipper å bygge sine egne paviljonger, men den blir viktig for Norge ettersom temaet er bruk og vern av kystarealer, marine ressurser og energiproduksjon som utvinning av olje og gass.

Men når det gjelder den neste store utstillingen i Milano i 2015, bør regjeringen og Innovasjon Norge foreta en grundig evaluering av erfaringene fra Shanghai før man bestemmer seg for satsingsnivå. Italia betyr lite i forhold til Kina.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.