RO-RO: Höegh Autoliners mener det blir stort behov for å sende forsyninger til Japan. Selskapets skip har store lasteramper for å kjøre stort gods om bord, og ikke bare biler. (Bilde: Leif Høegh & Co ASA)

Bilskip og havner berøres

  • Klima

Höegh har tre skip i Japan for øyeblikket. Ett skip ligger til kai og laster inn biler og andre varer, mens to skip ligger og venter på å få komme til kai.

Skipene er i deler av landet som ikke er skadet av jordskjelvet eller tsunamien. Höegh Autoliners frakter ikke bare biler, men tar med alle typer varer som kan kjøres om bord i de store ro-ro-skipene.

Bremser bilproduksjon

– Det er tidlig å si i hvilken grad transporten påvirkes. Foreløpig ser det ikke ut til å bety så veldig mye for vår del, men vi avventer tilstandsrapporter fra våre kunder, sier Gary Shoesmith i Höegh Autoliners til Teknisk Ukeblad.

For deres del vil ikke produksjonsstans eller redusert bilproduksjon i Japan nødvendigvis bety så mye. Både Nissan, Toyota og Honda har varslet at de vil redusere produksjonen og stanse enkelte fabrikker.

– Vi frakter veldig mye annet gods. Vi venter også at det nå vil bli behov for å transportere mer til Japan, sier Shoesmith, ansvarlig for personell og kommunikasjon.

Han opplyser at selskapets ansatte i Japan har det bra.

Les også: Kjøleanlegget svikter på enda en reaktor

Ingen verftsoversikt

Norsk Industri har ikke fått melding om at norsk skipsindustri berøres av tsunamien.

– Indirekte kan det nok tenkes at noen norske leverandører vil merke det, sier bransjesjef Egil Holland til Teknisk Ukeblad. Han har ikke fått oversikt over hvilke verft som er berørt.

Åtte av Japans ni største verft holder til sør for Tokyo, og ett holder til like nord for hovedstaden.

Det Norske Veritas har 135 ansatte i Japan som driver med klassing av skip under bygging og oppfølging og klassing av seilende skip. Alt står bra til med dem, opplyser informasjonssjef Tore Høifødt ved DNVs Asia-kontor. Det er for tidlig å si om selskapets aktivitet vil påvirkes i vesentlig grad.

Det japanske rederiet Mitsui O.S.K. Lines (MOL) har stilt flere av sine skip til myndighetens disposisjon for å frakte personell og utstyr for sivilforsvaret. Problemet er imidlertid at havner nord for Tokyo er svært skadet.

Ødelagte havner

Ifølge japanske myndigheter er alle havner og kaianlegg sør for Tokyo uskadd. Nord for hovedstaden er imidlertid skadene svært omfattende. Det kan ta mange måneder og opp mot år for å gjenoppbygge ødelagte havner og kaianlegg.

Danske AP Møller-gruppens to store containerterminaler i landet, Yokohama og Kobe, er ikke skadet. Selskaper regner med at havnene blir viktige i gjenoppbyggingen av landet, ifølge Dow Jones.

Nyhetsbyrået Reuters rapporterer at havner som håndterer syv prosent av Japans industriproduksjon ble skadet av jordskjelvet og tsunamien.

Det vil påvirke forsyningslinjer i lang tid og medføre milliarder av dollar i tap, skriver Reuters og viser til japanske myndigheter som kilde.

Rammer Hitachi og Daikin

Spesielt rammes containerskipstrafikken. Havner som betjener store industribedrifter som Hitachi og Daikin Industries og et dusin andre selskaper, er satt ut av drift.

En økonomianalytiker i Tokyo sier til Reuters at skadevirkningene vil bli atskillig verre enn etter Kobe-jordskjelvet i 1995. Transporten kom ikke tilbake til normale volumer før etter tre måneder.

– Denne gange vil det ta atskillig lengre tid, sier analytiker Jiyun Konomi fra Nomura Securities.

De mediumstore havnene i Hachinohe, Sendai, Ishinomaki og Onahama er så kraftig ødelagte at myndighetene tror det vil ta mange måneder og kanskje år før de er satt i stand igjen. Havnene håndterte for det meste containere, men også noe tørrlast og drivstoff.

Japans niende største havn, Kashima, og den noe mindre Hitachinaka skal ha fått mindre skader, og kan være i normal drift igjen i løpet av noen uker, ifølge et japansk shippingselskap.

Flyttet skip

En del større skip ble skadet av tsunamien, og flere skal ha blitt løftet opp på grunner.

Det gjelder blant annet K-Lines bulker China Steel Integrity, som kan at 175.775 tonn. Skipet lå for anker utenfor havnen i Kashima, fullastet med jernmalm, ifølge Ingeniøren.

Skipets anker mistet festet og skipet grunnstøtte. Ingen av mannskapet ble skadet.

Tsunamien skadet minst et dusin andre skip, inkludert tre panamax-skip tilhørende Kawasaki Kisen Kaisha, ifølge Reuters.

Les også: Desperat innsats for å unngå radioaktive utslipp

Jordskjelvet sterkere enn antatt

– Verste krisen i Japan siden andre verdenskrig