Som andre norske stykkgodsrederi vil Nor Lines satse på miljøvennlige skip som går på naturgass. Rederiet har bestilt to skip med opsjon på ytterligere to fra det kinesiske verftet Tsuji Heavy Industries (Jiangsu) Co. Ltd.
Skipene er designet av Rolls-Royce Marine og går under betegnelsen Environship Consept. Skipene blir ca. 120 meter lange og 20 meter brede. De er konstruert for enkelt å ta inn rullende last, containere og pallelast.
Godsskipene har plass til 130 TEU-containere i to høyder på værdekk, inntil 40 trailere og er utstyrt med fryserom over to dekk som gir laste kapasitet på ca. 2.000 tonn fryselast.
Ny design
Rolls-Royce presenterte skipskonseptet på nor-Shipping i mai og ble tildelt prisen Next Generation Ship Award. Nå har Nor Lines tatt skrittet over i neste generasjon nærskipsfart med skipstype med lavere utslipp og redusert energibruk.
Rolls-Royce-konseptet er basert på ny skrogdesign, nytt framdriftssystem (Promas, integrert ror og propell), LNG-motorer, eldrevne kraner og losseutstyr samt dekksluker i kompositt.
Mer effektive
Ifølge Nor Lines vil hvert av skipene ha en kapasitet tilsvarende minst 200 vogntoglast, og innebærer tilpasninger som gir større effektivitet og kapasitetsutnyttelse enn dagens skip.
Rederiet, som i dag har 10 godsskip som går i regulære ruter langs hele norskekysten, Skandinavia og Østersjøen, hevder at fleksibiliteten til transport av stykkgods, containere, rullende materiell og fryselast opprettholdes.
Miljø og energi
– De nye skipene vil ha rundt 35 prosent lavere klimagassutslipp. Utslippene av nitrogenoksid (NOx) blir redusert med 90 prosent, og svovel- og partikkelutslipp fra drivstoffet elimineres, forklarer adm.dir. i Nor Lines, Toralf Ekrheim.
Rolls-Royce opplyser at de to viktigste komponentene for å få ned drivstofforbruk og utslipp, er skrogdesign og gassmotor. LNG-motoren er av den nye typen med svært lite metanutslipp. Dermed bidrar den til reelle klimakutt fra skipsfarten.
Nor Lines skipene får en Bergen B-serie gassmotor som kan håndtere store og raske lastvariasjoner, og er egnet for mekanisk overføring av kraft til propellene.
LNG-tankene skal romme nok drivstoff til 10 dagers normal drift (ca. 3.500 nm) og med tree dagers reserve. Skipene får også HSG-system (Hybrid Shaft Generator), som genererer elektrisk kraft for skipet med redusert drivstofforbruk og utslipp.
Sjøegenskaper
Den nye skrogformen og baugen, wave piercing, gir skipene gode sjøegenskaper, mindre risiko for skader på skrogplater i forskipet og godt arbeidsmiljø for mannskapet. Rolls-Royce opplyser at denne baugformen også er enklare å bygge enn konvensjonelle bauger med bulb. Den nye formen skal spare opp til åtte prosent drivstoff.
– Med det nye baugdesignet trenger man ikke å øke motorkraften i sjøgang, noe som vil føre til bedre komfort for mannskapet, samt mindre skade på last. Den vertikale baugen gjør at man kan holde farta selv i røff sjø. Dermed er det mulig for mannskapet å holde krevende tidsrammer uten å måtte ”kjøre hardt” for å gjøre opp for tapt tid, sier Inge Bøen, direktør for Merchant Ship Technology & Systems i Rolls-Royce.
Kontrakten på de to første skipene har en verdi på 135 millioner kroner for Rolls-Royce.
Skipene skal levers i oktober 2013 og januar 2014. Selskapet har også opsjon på bygging av ytterligere to skip.
Forsinket Sea Cargo
Bergens-rederiet Sea Cargo er det andre norske rederiet som satser på LNG-skip i nærskipsfart. Selskapet bestilte to skip fra et indisk rederi for flere år siden, men byggingen har blitt kraftig forsinket.
Skipene ble opprinnelig planlagt med vanlig dieselmotor, men Rolls-Royce bisto med endring av spesifikasjoner og installering av LNG-motorer etter bestilling var gjort. Skipene til Sea Cargo er på 5.900 dødvekttonn, 132,8 meter lange og 18 meter brede. Det første LNG-skipet er ventet levert i 2012 og det neste i 2013.