Volvo Aero Norge ansetter igjen etter at Kongsberg-bedriften nedbemannet med 50 personer i årsskiftet 2008–2009.
Nedbemanningen kom som en følge av finanskrisen, ettersom luftfarten ble sterkt rammet av nedturen i internasjonal økonomi, skriver Laagendalsposten.
500 ansatte
Nå kan direktør Odd Tore Kurverud fortelle om en utvikling som er sterkere enn ledelsen hadde regnet med i planene for 2010.
Det betyr at 20 nye får jobb. Derned vil tallet på ansatte igjen passere 500.
Flere fly
Økningen er knyttet til et oppsving i bestillingene av nye fly hos de to store produsentene Airbus og Boeing.
Blant annet har Boeings nye 787 Dreamliner gjennomført sin første flytur etter langvarige forsinkelser.
De store 787-flyene har motorer av typen GEnx, der Volvo Aero-konsernet har enerett på å produsere fem komponenter.
En av de fem komponentene produseres i Kongsberg.
Snart produksjon
Når den første flyturen, som gikk over Washington, nå er gjennomført, vil det ikke gå lang tid før motorproduksjonen til GEnx kommer i gang for fullt, ifølge Laagendalsposten.
Det svenske Volvo Aero-konsernet som eier Volvo Aero Norge, har i siste kvartalsrapport meldt at internasjonal luftfart kommer seg, både når det gjelder passasjertall og transportert gods.