ABB har inngått avtale med Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering om å levere energieffektive, elektriske fremdriftssystemer for to spesialfartøyer for installasjon av vindmøller til havs
Kontrakten omfatter opsjon på ytterligere ett fartøy som eies og opereres av det tyske energiselskapet RWE Innogy.
Dette selskapet er involvert i bygging av offshore vindkraft både utenfor kysten av Tyskland og Wales.
Kontraktsverdien for de to første fartøyene er på omlag 30 millioner kroner.
Letter finanskrisen
- Disse kontraktene er spesielt viktige for oss fordi vi snakker om et marked i vekst, som på sikt kan kompensere noe for svikten i de mer tradisjonelle markedene våre. At vi posisjonerer oss fra starten av i dette relativt nye markedet, viser at teknologien som er brukt i mange år på olje- og gassrelaterte fartøyer, også har blitt lagt merke til av andre aktører i den globale skipsindustrien, sier leder for ABBs marinevirksomhet i Norge, Odd Gunnar Kleppe i en pressemelding.
Centimeterpresisjon
Installasjonsskipene er bygget for å arbeide med centimeterpresisjon og operere på havdybder på mer enn 40 meter.
Skipene skal kunne transportere og installere de aller største vindturbinene på markedet, inklusive fundamentene de skal stå på, også under vanskelige værforhold.
Sør-Korea
- Elektrisk fremdriftssystem er ideelt for denne typen konstruksjonsskip, som har et varierende kraftbehov og som er helt avhengig av nøyaktig posisjonering, samtidig som det trenger mest mulig plass til materiell og spesialutstyr, sier Kleppe i meldingen.
Alle fartøyene skal bygges i Sør-Korea, og levering er planlagt til 2011.